Symulator tramwaju

Symulator tramwaju NGT6 to projekt badawczo-rozwojowy realizowany w Katedrze Pojazdów Szynowych i Transportu przy współpracy z grupą „Polskie Symulatory”.
Urządzenie składa się z wiernie odzwierciedlonej kabiny tramwaju NGT6, układu projekcji scenerii jazdy, stanowiska instruktorskiego oraz dedykowanego oprogramowania symulacyjnego i instruktorskiego.

Symulator jest wykorzystywany w procesie dydaktycznym studentów, w ramach prac naukowo-badawczych oraz szkoleń.
Z urządzenia tego korzystają studenci podczas zajęć dydaktycznych z przedmiotów związanych z budową, projektowaniem i eksploatacją pojazdów szynowych. Urządzenie to jest praktycznym uzupełnieniem wiedzy teoretycznej przekazywanej studentom, umożliwiającym rzeczywiste zapoznanie się z budową, eksploatacją oraz zasadami sterowania pojazdu szynowego, jak również działaniem infrastruktury go otaczającej w ruchu miejskim.

Symulator jest wykorzystywany również w procesie szkolenia kandydatów na motorniczych odbywających kurs na pozwolenie do kierowania tramwajem w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym SA w Krakowie. Kursanci poznają technikę prowadzenia tramwaju w urządzeniu tuż przed rozpoczęciem jazd w rzeczywistym wagonie szkoleniowym, co wpływa na ich lepsze przygotowanie do rozpoczęcia jazdy w rzeczywistych warunkach.

Facebook

Stanowisko instruktorskie oraz specjalistyczne oprogramowanie symulatora zapewnia wierne odzwierciedlenie poruszania się tramwajem w warunkach miejskich. Możliwe jest wdrażanie różnych zdarzeń ruchowych, zmiana warunków atmosferycznych, pór roku oraz inicjowanie usterek infrastruktury oraz samego tramwaju. W kabinie symulatora zamontowany jest układ monitoringu, zapewniający bieżący podgląd jazdy oraz możliwość rejestracji jazdy wraz parametrami jej przebiegu. Pomiędzy stanowiskiem instruktora, a kabiną zastosowana jest dwukierunkowa łączność głosowa.

Kabina symulatora jest wiernie odzwierciedlona również od strony zewnętrznej łącznie z zabudowanym oświetleniem i wyświetlaczem trasowym, przez co stanowi atrakcyjne stanowisko interaktywne.


Projekcja scenerii realizowana jest w technologii Full HD (rozdzielczość: 5760 x 1080 pikseli) poprzez trzy projektory, rzucające obraz na specjalne ekrany projekcyjne przystosowane do projekcji tylnej i zapewniające wysoką jakość i czytelność wirtualnej grafiki. Układ nagłośnienia kabiny poza zestawami głośnikowymi, wyposażony jest również w rzeczywiste imitatorów dźwięków, co zapewnia realistyczne brzmienie i kierunki dochodzenia dźwięków, które słyszy prowadzący tramwaj podczas jazdy.

Symulator jest włączony do prowadzonej w Katedrze Pojazdów Szynowych i Transportu akcji edukacyjnej dotyczącej propagowania transportu zbiorowego, bezpiecznego zachowania się wobec tramwajów oraz zwrócenia uwagi na charakter pracy prowadzących tramwaje. Akcja ta polega na udostępnianiu osobom zainteresowanym możliwości jazd w symulatorze, w formie indywidualnej lub dla grup zorganizowanych. Uczestnicy akcji otrzymują zestawy materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpieczeństwa, zasad eksploatacji oraz przepisów związanych z jazdą tramwajem.
Urządzenie jest wykorzystywane również w procesie szkolenia kandydatów na motorniczych oraz w ramach innych programów edukacyjnych takich jak np. „Laboratorium Małego Inżynieria”, „Jestem ZA wiedzą” itp.

Istnienie tego stanowiska laboratoryjnego znacząco wpływa na zwiększenie potencjału dydaktycznego uczelni. Umożliwia ono również prowadzenie badań naukowych dotyczących np. ergonomii czy też psychologii transportu. Symulator jest również atrakcyjny z punktu widzenia organizowanych imprez tematycznych, takich jak np. „Festiwal Nauki”, „Małopolska Noc Naukowców”, „Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu”, „Dzień Dziecka”, czy też dni otwartych Uczelni.
Podczas takich wydarzeń cieszy się bardzo dużą popularnością – setki osób odwiedzają i korzystają z wirtualnych przejazdów każdego roku.

Nadzór nad symulatorem sprawuje wykwalifikowany personel instruktorski i techniczny. Instruktorzy przeszli odpowiednie, zaawansowane szkolenia zakończone egzaminami, odpowiadające pod względem merytorycznym rzeczywistym szkoleniom realizowanym w ramach kursów na uprawnienia do prowadzenie tramwajów. Nadzór nad instruktorami sprawuje główny instruktor, który posiada pozwolenie do prowadzenia tramwajów i ma praktyczne doświadczenie w zakresie ich prowadzenia i eksplaotacji. Dzięki powyższym, nasz personel zapewnia wysoki poziom merytoryczny instruktażu podczas jazd w symulatorze. Mamy również przygotowany szereg materiałów dydaktycznych i edukacyjnych, które wykorzystujemy w procesie dydaktycznym, ale również w ramach prezentacji symulatora.

Media o symulatorze:

Wybrane audycje radiowe i telewizyjne
– „Jedź bezpiecznie” – TVP Kraków – odc. 689 –  zobacz
– Relacja z Dnia Otwartego Symulatora 2018 – „KRONIKA” – TVP Kraków – zobacz
– „Pracują na Nobla” – audycja w Radio Kraków – zobacz
– Audycja w Radio Kraków – posłuchaj

Kontakt z nami:

Poniżej adres e-mail do kontaktu z Zespołem Instruktorskim, pod którym można się kontaktować również w celu umawiania jazd:

symulator@pk.edu.pl

Relacje z wydarzeń, wszelkie aktualności dotyczące naszej działalności oraz materiały edukacyjne zamieszczamy na naszym profilu. Polub nas i bądź na bieżąco:

Facebook

Lokalizacja symulatora:
Kampus Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej – Czyżyny
al. Jana Pawła II 37, 31-864 Kraków, budynek J – 29 (wejście od ul. Życzkowskiego)

Dojazd liniami tramwajowymi: 4, 5, 9, 10, 52,
przystanek: AWF

Partnerzy projektu:

Grupa POLSKIE SYMULATORY