Historia Katedry

  • 5.11.1877
    Powołanie CK Szkoły Politechnicznej we Lwowie, noszącej imię austriackiego cesarza Franciszka Józefa II.
  • 1890
    Powołanie Katedry Teorii Ruchu Kolejowego z kierownikiem prof. zw. Romanem Gostowskim – Inspektorem Kolei Arcyksięcia Albrechta.
  • 1918-1924
    Przekształcenie CK Szkoły Politechnicznej w Politechnikę Lwowską z pięcioma wydziałami: Architektury, Chemicznym, Komunikacyjnym, Mechanicznym i Rolniczo – Lasowym.
  • 1921
    Odtworzenie Katedry Kolejnictwa – kierownik prof. Kazimierz Zipser.
  • 1923
    Katedra Budowy Maszyn Kolejowych, kierownik prof. nadzw. Wilhelm Mozer; 1938/39 – mgr inż. Antoni Pohlmann – asystent. 1938-1941 prof. dr inż. Adolf Langrod, znany specjalista w zakresie budowy i utrzymania taboru kolejowego.
  • 1946
    Powołanie w Krakowie Wydziałów Architektury, Inżynierii i Komunikacji Akademii Górniczej – dekret Rady Ministrów z 19.11.1946 z mocą od 1.04.1945.
    Wydział Komunikacji: dziekan – prof. kontr. inż. Ignacy Czerniewski.
    Oddziały: Kolejowo-Mechaniczny, Lotniczy, Samochodowy.
    Katedry Oddziału Kolejowo – Mechanicznego:
      – Katedra Budowy Taboru Kolejowego, kierownik – prof. zw. dr inż. Adolf Langrod.
      – Katedra Gospodarki Trakcyjnej i Napraw Taboru, kierownik – prof. kontr. Ignacy Czerniewski.
      – Katedra Eksploatacji Kolejowej, kierownik prof. kontr. Mieczysław Gronowski.
      – Katedra Sygnalizacji i Zabezpieczeń Kolei, kierownik – prof. kontr. Stanisław Haupt.
  • 1953
    Przekształcenie Wydziału Komunikacji w Wydział Mechaniczny, zamiast systemu oddziałowego wprowadza się specjalności. Oddział Kolejowo-Mechaniczny przekształca się w specjalność: Pojazdy Szynowe.
    Zreformowanie programów nauczania, likwidacja dotychczasowych katedr i powołanie w ich miejsce:
      – Katedry Budowy Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. Adolf Langrod, od 1964 z-ca prof. Antoni Pohlmann,
      – Katedry Technologii Napraw, Obsługi i Eksploatacji Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. Ignacy Czerniewski, od 1965 – doc. dr inż. Jan Broś.
  • 1958
    Likwidacja Zakładu Technologii Wytwarzania Pojazdów Szynowych w Katedrze Budowy Pojazdów Szynowych i przejęcie prowadzonej tematyki przez nowoutworzoną Katedrę Technologii i Eksploatacji Pojazdów Szynowych.
  • 1970
    Powołanie Instytutu Pojazdów Szynowych (doc. dr inż. Jan Broś) Politechniki Krakowskiej na Wydziale Mechanicznym w miejsce obu Katedr z zakładami:
      – Zakład Konstrukcji Pojazdów Szynowych, kierownik – st. wykł. Antoni Pohlman, od 1973 – doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn.
      – Zakład Technologii i Napraw Pojazdów Szynowych, kierownik – doc. dr inż. Jan Broś.
      – Zakład Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski.
  • 1975
    Przeniesienie Instytutu Pojazdów Szynowych z Wydziału Mechanicznego na nowopowstały Wydział Transportu, złożony z trzech Instytutów:
      – Instytutu Organizacji i Techniki Transportu Kolejowego,
      – Instytutu Elektrotechniki i Elektroniki,
      – Instytutu Pojazdów Szynowych.
    W skład Instytutu Pojazdów Szynowych wchodziły:
        – Zakład Konstrukcji Pojazdów Szynowych, kierownik – doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn,
        – Zakład Technologii i Napraw Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Jan Broś,
        – Zakład Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski, od 1986 – dr inż. Paweł Piec,
        – Pracownia Hamulców COBiRTK Warszawa, kierownik – dr inż. Jan Jerzy Zbertek.
  • 1990
    Likwidacja Wydziału Transportu i powrót Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydział Mechaniczny w strukturze bezzakładowej – dyrektor – prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz.
  • 1992
    Powołanie w Instytucie Pojazdów Szynowych dwóch zakładów:
      – Zakład Dynamiki i Konstrukcji Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Roman Bogacz
      – Zakład Niezawodności i Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz.
  • 1997
    Powołanie w Instytucie nowej jednostki: Pracowni Technologii i Zaplecza Technicznego Pojazdów Szynowych.
  • 1999
    Powołanie w Instytucie Katedry Niezawodności i Eksploatacji Technicznej.
  • 2007
    Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze:
        – M-81 Zakład Dynamiki i Konstrukcji Pojazdów Szynowych
        – M-82 Zakład Niezawodności i Eksploatacji Technicznej
        – M-83 Pracownia Jakości i Logistyki Transportu
        – M-84 Laboratorium Badań Kosztów Cyklu Trwałości
        – M-85 Laboratorium Badań Symulacyjnych i Hałasu Pojazdów
  • 2013
    Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze:
        – M-81 Zakład Projektowania i Budowy Pojazdów Szynowych
        – M-82 Zakład Eskploatacji i Bezpieczeństwa Transportu Szynowego
        – M-83 Zakład Systemów Logistycznych
        – M-84 Laboratorium Badań Kosztów Cyklu Trwałości
        – M-85 Pracownia Inżynierii Niezawodności
  • 2014
    Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze:
        – M-81 Zakład Projektowania i Budowy Pojazdów Szynowych
        – M-82 Zakład Niezawodności i  Eksploatacji Technicznej
        – M-83 Pracownia Systemów Logistycznychod 2014
  • 2017
    Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze:
        – M-08-1 Zakład Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych
        – M-08-2 Zakład Systemów Logistycznych
  • 2020
    Z dniem 15.12.2020 Instytut Pojazdów Szynowych zmienia nazwę na Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu, oraz działa w strukturze: 
        – M-08-1 Zespół Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych
        – M-08-2 Zespół Systemów Logistycznych

Dyrektorzy:

  • 01.09.2017 – obecnie – dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK
  • 01.09.2014 – 31.08.2017 – p.o. dr inż. Grzegorz Zając
  • 01.09.2013 – 31.08.2014 – dr hab. inż. Mirosław Mrzygłód
  • 01.02.2007 – 31.08.2013 – dr hab. Stanisław Guzowski prof. PK
  • 01.09.1997 – 20.12.2006 – dr hab. Stanisław Dżuła prof. PK
  • 01.10.1991 – 30.09.1997 – prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz
  • 17.11.1987 – 30.09.1991 – doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn
  • 01.09.1986 – 07.11.1987 – prof. dr hab. inż. Jan Broś
  • 01.10.1982 – 11.07.1986 – prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski
  • 01.09.1970 – 30.09.1982 – prof. dr hab. inż. Jan Broś