5.11.1877 Powołanie CK Szkoły Politechnicznej we Lwowie, noszącej imię austriackiego cesarza Franciszka Józefa II.
1890 Powołanie Katedry Teorii Ruchu Kolejowego z kierownikiem prof. zw. Romanem Gostowskim – Inspektorem Kolei Arcyksięcia Albrechta.
1918-1924 Przekształcenie CK Szkoły Politechnicznej w Politechnikę Lwowską z pięcioma wydziałami: Architektury, Chemicznym, Komunikacyjnym, Mechanicznym i Rolniczo – Lasowym.
1921 Odtworzenie Katedry Kolejnictwa – kierownik prof. Kazimierz Zipser.
1923 Katedra Budowy Maszyn Kolejowych, kierownik prof. nadzw. Wilhelm Mozer; 1938/39 – mgr inż. Antoni Pohlmann – asystent. 1938-1941 prof. dr inż. Adolf Langrod, znany specjalista w zakresie budowy i utrzymania taboru kolejowego.
1946 Powołanie w Krakowie Wydziałów Architektury, Inżynierii i Komunikacji Akademii Górniczej – dekret Rady Ministrów z 19.11.1946 z mocą od 1.04.1945. Wydział Komunikacji: dziekan – prof. kontr. inż. Ignacy Czerniewski. Oddziały: Kolejowo-Mechaniczny, Lotniczy, Samochodowy. Katedry Oddziału Kolejowo – Mechanicznego: – Katedra Budowy Taboru Kolejowego, kierownik – prof. zw. dr inż. Adolf Langrod. – Katedra Gospodarki Trakcyjnej i Napraw Taboru, kierownik – prof. kontr. Ignacy Czerniewski. – Katedra Eksploatacji Kolejowej, kierownik prof. kontr. Mieczysław Gronowski. – Katedra Sygnalizacji i Zabezpieczeń Kolei, kierownik – prof. kontr. Stanisław Haupt.
1953 Przekształcenie Wydziału Komunikacji w Wydział Mechaniczny, zamiast systemu oddziałowego wprowadza się specjalności. Oddział Kolejowo-Mechaniczny przekształca się w specjalność: Pojazdy Szynowe. Zreformowanie programów nauczania, likwidacja dotychczasowych katedr i powołanie w ich miejsce: – Katedry Budowy Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. Adolf Langrod, od 1964 z-ca prof. Antoni Pohlmann, – Katedry Technologii Napraw, Obsługi i Eksploatacji Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. Ignacy Czerniewski, od 1965 – doc. dr inż. Jan Broś.
1958 Likwidacja Zakładu Technologii Wytwarzania Pojazdów Szynowych w Katedrze Budowy Pojazdów Szynowych i przejęcie prowadzonej tematyki przez nowoutworzoną Katedrę Technologii i Eksploatacji Pojazdów Szynowych.
1970 Powołanie Instytutu Pojazdów Szynowych (doc. dr inż. Jan Broś) Politechniki Krakowskiej na Wydziale Mechanicznym w miejsce obu Katedr z zakładami: – Zakład Konstrukcji Pojazdów Szynowych, kierownik – st. wykł. Antoni Pohlman, od 1973 – doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn. – Zakład Technologii i Napraw Pojazdów Szynowych, kierownik – doc. dr inż. Jan Broś. – Zakład Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski.
1975 Przeniesienie Instytutu Pojazdów Szynowych z Wydziału Mechanicznego na nowopowstały Wydział Transportu, złożony z trzech Instytutów: – Instytutu Organizacji i Techniki Transportu Kolejowego, – Instytutu Elektrotechniki i Elektroniki, – Instytutu Pojazdów Szynowych. W skład Instytutu Pojazdów Szynowych wchodziły: – Zakład Konstrukcji Pojazdów Szynowych, kierownik – doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn, – Zakład Technologii i Napraw Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Jan Broś, – Zakład Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski, od 1986 – dr inż. Paweł Piec, – Pracownia Hamulców COBiRTK Warszawa, kierownik – dr inż. Jan Jerzy Zbertek.
1990 Likwidacja Wydziału Transportu i powrót Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydział Mechaniczny w strukturze bezzakładowej – dyrektor – prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz.
1992 Powołanie w Instytucie Pojazdów Szynowych dwóch zakładów: – Zakład Dynamiki i Konstrukcji Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Roman Bogacz – Zakład Niezawodności i Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych, kierownik – prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz.
1997 Powołanie w Instytucie nowej jednostki: Pracowni Technologii i Zaplecza Technicznego Pojazdów Szynowych.
1999 Powołanie w Instytucie Katedry Niezawodności i Eksploatacji Technicznej.
2007 Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze: – M-81 Zakład Dynamiki i Konstrukcji Pojazdów Szynowych – M-82 Zakład Niezawodności i Eksploatacji Technicznej – M-83 Pracownia Jakości i Logistyki Transportu – M-84 Laboratorium Badań Kosztów Cyklu Trwałości – M-85 Laboratorium Badań Symulacyjnych i Hałasu Pojazdów
2013 Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze: – M-81 Zakład Projektowania i Budowy Pojazdów Szynowych – M-82 Zakład Eskploatacji i Bezpieczeństwa Transportu Szynowego – M-83 Zakład Systemów Logistycznych – M-84 Laboratorium Badań Kosztów Cyklu Trwałości – M-85 Pracownia Inżynierii Niezawodności
2014 Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze: – M-81 Zakład Projektowania i Budowy Pojazdów Szynowych – M-82 Zakład Niezawodności i Eksploatacji Technicznej – M-83 Pracownia Systemów Logistycznychod 2014
2017 Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze: – M-08-1 Zakład Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych – M-08-2 Zakład Systemów Logistycznych
2020 Z dniem 15.12.2020 Instytut Pojazdów Szynowych zmienia nazwę na Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu, oraz działa w strukturze: – M-08-1 Zespół Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych – M-08-2 Zespół Systemów Logistycznych
Dyrektorzy:
01.09.2017 – obecnie – dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK
01.09.2014 – 31.08.2017 – p.o. dr inż. Grzegorz Zając
01.09.2013 – 31.08.2014 – dr hab. inż. Mirosław Mrzygłód
01.02.2007 – 31.08.2013 – dr hab. Stanisław Guzowski prof. PK
01.09.1997 – 20.12.2006 – dr hab. Stanisław Dżuła prof. PK
01.10.1991 – 30.09.1997 – prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz
17.11.1987 – 30.09.1991 – doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn
01.09.1986 – 07.11.1987 – prof. dr hab. inż. Jan Broś
01.10.1982 – 11.07.1986 – prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski
01.09.1970 – 30.09.1982 – prof. dr hab. inż. Jan Broś
Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!ZgodaPolityka prywatności