
Kluczowym wyzwaniem projektu NXTLVL („NeXTLeVeL”) Parking (NLP) jest promowanie i zapewnianie wydajnej, bardziej ekologicznej i zrównoważonej mobilności miejskiej.
Ogólnym celem projektu jest ograniczenie korzystania z samochodów w miejskich obszarach funkcjonalnych Europy Środkowej oraz zapewnienie zrównoważonej alternatywy w podróżowaniu i bardziej przyjaznej do życia przestrzeni miejskiej, poprzez szersze wykorzystanie zarządzania parkingami min. poprzez ustalanie opłat parkingowych, tak aby ich koszt stał się bardziej przejrzysty dla kierowców, a tym samym wpływał na ich wybory dotyczące podróży.
Projekt jest innowacyjny na kilka sposobów. Wykorzystanie zarządzania parkingami jako strategicznego narzędzia do wpływania na popyt na podróże jest rzadkością w miastach Europy Środkowo-Wschodniej. Projekt ma na celu zmianę takiego stanu rzeczy, tak aby miasta docelowo wykorzystały zarządzanie parkowaniem jako kluczowy element Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP). Kluczowymi środkami będą nowatorskie narzędzie do audytu polityki parkingowej ParkPAD, oraz grupy interesariuszy instytucjonalnych, które w drodze konsensusu określą priorytety i plan działania w zakresie poprawy polityki parkingowej miasta.
Narzędzie ParkPAD zostanie ulepszone, tak aby inne miasta mogły z niego korzystać i czerpać korzyści z ulepszonej, bardziej skutecznej polityki parkingowej, która będzie szeroko akceptowana przez społeczeństwo. Wytyczne we wszystkich językach partnerów oraz szkolenia krajowe i międzynarodowe przekażą najważniejsze wyniki zainteresowanym obserwatorom.
Projekt NXTLVL Parking jest finansowany przez program Interreg Europa Środkowa.
Projekt w liczbach:
- 11 partnerów
- 8 krajów
- 10 regionów
- 2,01 mln € dofinansowania ERDF
Partnerzy projektu:
- Cracow University of Technology (Lead Partner)
- Žilina
- City of Olomouc
- Mobilissimus
- Municipality of the 9th District of Budapest
- VISION5 OG
- CityOne s.r.o.
- Urban Planning Institute of the Republic of Slovenia
- Municipality of Ljutomer
- Hanseatic City of Rostock
- Autonomous Province of Bozen/Bolzano – South Tyrol
W celu uzyskanie dodatkowych informacji prosimy odwiedzić stronę projektu lub śledzić profil LinkedIn.

