HORYZONT EUROPA DRIVING URBAN TRANSITIONS
NCBIR – CONFLICTEDSTREETS
CONFLICTEDSTREETS: Konflikty o ulice i przestrzeń miejską w okresie przejściowym do 15mC / Navigating conflicts over streets and urban space in the transition to the 15mC.
Celem projektu jest budowanie wiedzy na temat przyczyn powstawania konfliktów w planowaniu miast 15 minutowych (15mC), pomiędzy interesariuszami reprezentującymi różne interesy i perspektywy.
Koncepcja 15mC jest źródłem konfliktu występującego w przestrzeni mobilności (podróże mieszkańców), w przestrzeni wykorzystywanej do parkowania pojazdów (parkingi), a przestrzenią miejsca (cechy przestrzeni, które sprawiają, że ludzie chcą mieszkać w takich miejscach). Dlatego też konflikt związany z użytkowaniem przestrzeni miejskiej jest kluczową kwestią, którą należy się zająć się w planowaniu miast 15 minutowych. W wielu przypadkach w procesie planowania i podejmowania decyzji takie konflikty nie mogą być rozwiązane w drodze konsensusu. Kluczowym elementem tego projektu jest zdobywanie wiedzy na temat praktyk i procesów planowania, z uwzględnieniem politycznego i kontrowersyjnego charakteru wprowadzanych zmian w przestrzeni miejskiej.
W ramach projektu, prace są podzielone pomiędzy jednostki Politechniki Krakowskiej:
- Katedrę Planowania Przestrzennego, Projektowania Urbanistycznego i Ruralistycznego A-05;
- Katedrę Pojazdów Szynowych i Transportu M-08.
Za koordynację projektu odpowiada Uniwersytet w Malmo (Szwecja). Kierownikiem projektu po stronie Politechniki Krakowskiej jest dr hab. inż. arch. Rafał Blazy, prof. PK z Katedry A-05.
Podstawowe informacje na temat projektu:
- wartość projektu: 1 662 675,00 zł
- wartość dofinansowania: 1 662 675,00 zł
- okres realizacji w latach 2024-2026
Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu: DUT Call 2022