XXIV Konferencja Naukowa „POJAZDY SZYNOWE”

XXIV edycja Konferencji Naukowej „POJAZDY SZYNOWE” jest już za nami.

W dniach 12-15 września 2021 r. w Hotelu Arłamów odbyła się XXIV Konferencja Naukowa POJAZDY SZYNOWE zorganizowana przez Katedrę Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej przy współpracy z NEWAG S.A. Konferencja została objęta patronatem przez JM Rektora Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. arch. Andrzeja Białkiewicza i Dziekana Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Jerzego Sładka, jak również przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W Konferencji uczestniczyli przedstawiciele najwyższych jednostek administracji państwowej związanych z transportem kolejowym, uczelni wyższych, producentów, przewoźników kolejowych oraz wybitnych ośrodków badawczych z Polski i z zagranicy.

Podczas Konferencji zgromadzono grono wybitnych ekspertów z branży pojazdów szynowych i transportu szynowego, którzy byli prelegentami na tym wydarzeniu. Ogółem w Konferencji udział wzięło 185 uczestników stacjonarnie i 25 zdalnie. Wygłoszono 86 referatów zaplanowanych w ramach sesji plenarnej i 12 sesji tematycznych obejmujących szereg zagadnień m.in. z projektowania i budowy pojazdów szynowych, eksploatacji technicznej, niezawodności i bezpieczeństwa, diagnostyki, badania zespołów i podzespołów pojazdów szynowych, aspektów prawnych, logistyki i ekologii w transporcie kolejowym, jak również innowacyjnych rozwiązań w pojazdach szynowych.

Przywitanie zaproszonych gości i otwarcie Konferencji dokonał dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego, Kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu PK, a referaty podczas sesji plenarnej wygłosili:

  1. Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury: „Koleje dużych prędkości w Polsce – szanse, możliwości, perspektywy”;
  2. dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego: „Człowiek u podstaw kultury bezpieczeństwa. Czynnik ludzki i jego wpływ na bezpieczeństwo transportu kolejowego”;
  3. prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny
    w Radomiu: „Rozwiązania układów jezdnych szybkich pojazdów szynowych”.

Władze Politechniki Krakowskiej na miejscu Konferencji reprezentował Prorektor ds. studenckich dr inż. Marek Bauer wygłaszając referat: „Modelowanie czasu zajęcia przystanków tramwajowych”.

W ramach jednej z sesji zaprezentowano Inżynierię Pojazdów Szynowych – innowacyjną specjalność kształcenia kadry inżynierskiej prowadzoną w systemie dualnym na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Po zaprezentowaniu założeń dydaktycznych specjalności, absolwenci pierwszej edycji, przedstawili swoje projekty inżynierskie zrealizowane w ramach prac dyplomowych, a następnie omówili wpływ zdobytych w czasie stażu kompetencji na ich obecną pacę zawodową przy projektowaniu pojazdów szynowych. Sesję tą zaszczycili swoją obecnością Zbigniew Konieczek – Prezes Zarządu NEWAG S.A. oraz dr inż. Ignacy Góra – Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Podczas Konferencji „Pojazdy Szynowe” odbyło się również posiedzenie Polskiego Naukowo-Technicznego Towarzystwa Eksploatacyjnego oraz Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk.

Publikacje zgłoszone w ramach Konferencji zostaną wydane w Monografii „“Challenges for the market of production, operation and maintenance of rail vehicles” przygotowanej przez Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej oraz w kwartalnikach Transport Problems, Archives of Transport i Pojazdy Szynowe. Kolejna edycja Konferencji Naukowej POJAZDY SZYNOWE zostanie zorganizowana za dwa lata w 2023 r. przez Politechnikę Wrocławską.

Strona Konferencji: https://pojazdy-szynowe.eu