Kierownik Zespołu:
dr hab. inż. Grzegorz Zając
Nauczyciele akademiccy:
- dr hab. inż. Grzegorz Zając, prof. PK
- dr hab. inż. Stanisław Młynarski, prof. PK
- dr Maciej Górowski, adiunkt
- dr inż. Maciej Michnej, adiunkt
- dr inż. Tymoteusz Rasiński, adiunkt
- dr inż. Małgorzata Kuźnar, adiunkt
- mgr inż. Bartosz Szachniewicz, asystent
Zagadnienia badawcze:
- Lokomotywy i pojazdy z napędem spalinowym – przekładnie elektryczne, hydrauliczne,
- Elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne,
- Wagony pasażerskie i towarowe,
- Projektowanie i budowa pojazdów szynowych,
- Eksploatacja pojazdów szynowych (charakterystyki trakcyjne, systemy utrzymania, WT, DTR, WTW i O pojazdów, badania i próby pojazdów, ekspertyzy i opinie techniczne),
- Modernizacja pojazdów szynowych,
- Identyfikacja charakteru obciążeń kolejowych i tramwajowych podstacji trakcyjnych,
- Optymalizacja – algorytmy genetyczne,
- Symulacja komputerowa maszyn,
- Symulacja dynamiki maszyn – Multibody Dynamics,
- Optymalizacja wymiarowa konstrukcji,
- Optymalizacja toplogiczna konstrukcji cienkościennych,
- Bezpieczeństwo bierne pojazdów,
- Zmęczenie materiału: opracowanie projektu stołowej maszyny zmęczeniowej do wyznaczania charakterystyk zmęczeniowych wieloosiowych,
- Konstrukcje kompozytowe: opracowanie metodyki projektowania konstrukcji samonośnych wykonanych z kompozytów,
- Optymalizacja konstrukcji pojazdów szynowych z uwzględnieniem kosztów LCC,
- Hamulce elektromagnetyczne w pojazdach szynowych,
- Wpływ szczeliny powietrznej między płozą a szyną kolejową na charakterystykę liniowego hamulca wiroprądowego,
- Identyfikacja wybranych niezdatności elektrycznych silników trakcyjnych,
- Analizy wytrzymałościowe z wykorzystaniem Metody Elementów Skończonych,
- Wzornictwo i ergonomia w pojazdach szynowych,
- Projektowanie kabin i pulpitów sterowniczych, analizy ergonomiczne i funkcjonalne, opracowywanie innowacyjnych rozwiązań związanych z modułową zabudową kabin, wyposażeniem i rozwiązaniami ergonomicznymi,
- Tematyka związana z symulatorami jazdy pojazdów szynowych, szkoleniami na symulatorach, funkcjonalności i rozwiązania techniczne stosowane w symulatorach,
- Inżynieria i bezpieczeństwo ruchu pojazdów szynowych,
- Analiza i modelowanie systemów eksploatacji,
- Metody symulacji i optymalizacji w systemach eksploatacji,
- Zastosowania informatyki w eksploatacji pojazdów,
- Logistyka w systemach eksploatacji środków transportu,
- Strategie utrzymania środków transportu,
- Zużycia tribologiczne w elementach środków transportu,
- Zużycia zmęczeniowe w elementach środków transportu,
- Systemy smarowania kół i szyn na łukach torowych,
- Technologiczne metody ograniczenia zużycia elementów środków transportu,
- Diagnostyka wibroakustyczna w procesach eksploatacji,
- Metody detekcji i lokalizacji niezdatności w obiektach technicznych,
- Bezpieczeństwo w systemach użytkowania i obsługiwania środków transportu,
- Niezawodność i bezpieczeństwo obiektów technicznych,
- Synteza niezawodności konstrukcji obiektów technicznych,
- Modelowanie niezawodności obiektów technicznych,
- Wspomaganie komputerowe w niezawodności,
- Symulacja procesów eksploatacji,
- Projektowanie systemów utrzymania obiektów technicznych,
- Optymalizacja trwałości, niezawodności i kosztów eksploatacji,
- Analiza ryzyka w systemach i procesach,
- Analiza RAMS dla systemów technicznych,
- Analiza bezpieczeństwa funkcjonalnego SIL,
- Analiza czasu gwarancji,
- Analizy FTA, FMEA, FMECA.
Posiadamy narzędzia programowe do badań symulacyjnych, takich jak np.:
- analiza cyklu trwałości obiektów technicznych,
- przyspieszona analiza badań zużycia obiektów technicznych,
- analiza typów uszkodzeń, prowadzenie działań prewencyjnych,
- analiza możliwości zwiększania niezawodności obiektów technicznych,
- analiza niezawodności obiektów oparta na niepełnych danych eksploatacyjnych.