Głównym założeniem tej dualnej specjalności jest ścisła współpraca z przedsiębiorstwami branżowymi. Grupy studenckie liczące maksymalnie 15 osób, spełniają założenia idei „mistrz – uczeń” czyli zapewnienia odpowiedniego kontaktu dydaktycznego studenta z wykładowcą i wysoko kwalifikowanymi praktykami z branży.
Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli akademickich Politechniki Krakowskiej jak również przedstawicieli przemysłu oraz przedsiębiorstw i instytucji branżowych zajmujących się projektowaniem, produkcją, eksploatacją pojazdów, ich komponentów lub systemów.

Największą innowacją w stosunku do innych prowadzonych specjalności są płatne staże inżynierskie (z możliwością zatrudnienia na umowę o pracę) trwające przez cały ostatni semestr w wybranym przedsiębiorstwie. Podczas stażu student efektywnie wykorzystuje zdobytą na uczelni wiedzę oraz umiejętności. Pracuje, realizując konkretne zadania z profilu kompetencyjnego wybranej firmy lub instytucji, używając też systemów informatycznych, których obsługi nauczył się podczas laboratoriów komputerowych na uczelni. Praca dyplomowa inżynierska jest realizowana z tematyki związanej, z projektami wykonywanymi podczas stażu w przemyśle pod kierunkiem dwóch promotorów: przedstawicieli uczelni i przemysłu.
Studenci na omawianej specjalności są przygotowani do przyszłej pracy zawodowej w profilach kompetencyjnych takich jak np.: konstruktor mechanik, technolog mechanik, inżynier ds. obliczeń, inżynier projektu, inżynier ds. eksploatacji, inżynier ds. utrzymania, inżynier serwisu.
