Z wielką przyjemnością informujemy, że w związku z powołaniem przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei KOMISJI TECHNICZNEJ DO SPRAW KABINY MASZYNISTY, nasza Katedra włączy się w prace na rzecz poprawy warunków pracy prowadzących pojazdy szynowe. Naszym przedstawicielem w Komisji będzie dr Maciej Górowski z Zespołu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych, który posiada bogate doświadczanie związane z projektowaniem i budową kabin sterowniczych, z uwzględnieniem ergonomii, komfortu i wymagań bezpieczeństwa.
Komisja została powołana na wniosek firm tworzących samorząd i współpracujących z branżą kolejową, a tym samym kreujących ten sektor gospodarki. Jej zakres działania obejmuje analizy funkcjonalności miejsca pracy maszynisty oraz wypracowanie standardów, dzięki którym miejsce to będzie bardziej ergonomiczne i komfortowe oraz spełniające wymogi bezpieczeństwa.
Dr Maciej Górowski od ponad 15 lat zajmuje się analizami i projektowaniem stanowisk sterowniczych do pojazdów szynowych. Na swoim koncie ma kilkanaście zrealizowanych projektów zaimplementowanych w kilkuset pojazdach. Kilka jego innowacyjnych rozwiązań projektowych jest chronionych wzorami przemysłowymi w przez Urząd Patentowany RP.
W 2021 roku obronił przewód doktorski dotyczący określenia standardów metodologii projektowania kabin sterowniczych do pojazdów szynowych.
W sferze dydaktyki prowadzi zajęcia z tematyki budowy, eksploatacji, projektowania pojazdów szynowych w tym właśnie projektowania ergonomicznego struktur użytkowych pojazdów. Jest współtwórcą m.in. innowacyjnego programu dydaktycznego dla specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych. Jest również promotorem prac dyplomowych. Przekazuje nowoczesną, aktualną wiedzę i kompetencje łącząc teorię z praktyką.
Posiadając uprawnienia do prowadzenia tramwajów, prowadzi również szkolenia dla kandydatów na motorniczych z wykorzystaniem Symulatora Tramwaju NGT6, którego jest współautorem. Urządzenie to włączył też w proces dydaktyczny studentów, by przybliżać kwestie związane ze sterowaniem pojazdami szynowymi, ale również właśnie ergonomią, funkcjonalnością i aspektami bezpieczeństwa w odniesieniu do skomplikowanego stanowiska sterowniczego.