• 5.11.1877
  • Powołanie CK Szkoły Politechnicznej we Lwowie, noszącej imię austriackiego cesarza Franciszka Józefa II.
  • 1890
    Powołanie Katedry Teorii Ruchu Kolejowego z kierownikiem prof. zw. Romanem Gostowskim - Inspektorem Kolei Arcyksięcia Albrechta.
  • 1918-1924
    Przekształcenie CK Szkoły Politechnicznej w Politechnikę Lwowską z pięcioma wydziałami: Architektury, Chemicznym, Komunikacyjnym, Mechanicznym i Rolniczo - Lasowym.
  • 1921
    Odtworzenie Katedry Kolejnictwa - kierownik prof. Kazimierz Zipser.
  • 1923
    Katedra Budowy Maszyn Kolejowych, kierownik prof. nadzw. Wilhelm Mozer; 1938/39 - mgr inż. Antoni Pohlmann - asystent. 1938-1941 prof. dr inż. Adolf Langrod, znany specjalista w zakresie budowy i utrzymania taboru kolejowego.
  • 1946
    Powołanie w Krakowie Wydziałów Architektury, Inżynierii i Komunikacji Akademii Górniczej - dekret Rady Ministrów z 19.11.1946 z mocą od 1.04.1945.
    Wydział Komunikacji: dziekan - prof. kontr. inż. Ignacy Czerniewski.
    Oddziały: Kolejowo-Mechaniczny, Lotniczy, Samochodowy.

    Katedry Oddziału Kolejowo - Mechanicznego:
      - Katedra Budowy Taboru Kolejowego,
            kierownik - prof. zw. dr inż. Adolf Langrod.
      - Katedra Gospodarki Trakcyjnej i Napraw Taboru,
            kierownik - prof. kontr. Ignacy Czerniewski.
      - Katedra Eksploatacji Kolejowej,
            kierownik prof. kontr. Mieczysław Gronowski.
      - Katedra Sygnalizacji i Zabezpieczeń Kolei,
            kierownik - prof. kontr. Stanisław Haupt.
  • 1953
    Przekształcenie Wydziału Komunikacji w Wydział Mechaniczny, zamiast systemu oddziałowego wprowadza się specjalności. Oddział Kolejowo-Mechaniczny przekształca się w specjalność: Pojazdy Szynowe.
    Zreformowanie programów nauczania, likwidacja dotychczasowych katedr i powołanie w ich miejsce:
      - Katedry Budowy Pojazdów Szynowych,
            kierownik - prof. Adolf Langrod, od 1964 z-ca prof. Antoni Pohlmann,
      - Katedry Technologii Napraw, Obsługi i Eksploatacji Pojazdów Szynowych
            kierownik - prof. Ignacy Czerniewski, od 1965 - doc. dr inż. Jan Broś.
  • 1958
    Likwidacja Zakładu Technologii Wytwarzania Pojazdów Szynowych w Katedrze Budowy Pojazdów Szynowych i przejęcie prowadzonej tematyki przez nowoutworzoną Katedrę Technologii i Eksploatacji Pojazdów Szynowych.
  • 1970
    Powołanie Instytutu Pojazdów Szynowych (doc. dr inż. Jan Broś) Politechniki Krakowskiej na Wydziale Mechanicznym w miejsce obu Katedr z zakładami:
      - Zakład Konstrukcji Pojazdów Szynowych,
            kierownik - st. wykł. Antoni Pohlman,
            od 1973 - doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn.
      - Zakład Technologii i Napraw Pojazdów Szynowych
            kierownik - doc. dr inż. Jan Broś.
      - Zakład Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych
            kierownik - prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski.
  • 1975
    Przeniesienie Instytutu Pojazdów Szynowych z Wydziału Mechanicznego na nowopowstały Wydział Transportu, złożony z trzech Instytutów:
      - Instytutu Organizacji i Techniki Transportu Kolejowego,
      - Instytutu Elektrotechniki i Elektroniki,
      - Instytutu Pojazdów Szynowych.

    W skład Instytutu Pojazdów Szynowych wchodziły:
        - Zakład Konstrukcji Pojazdów Szynowych
            kierownik - doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn,
        - Zakład Technologii i Napraw Pojazdów Szynowych
            kierownik - prof. dr hab. inż. Jan Broś,
        - Zakład Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych
            kierownik - prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski, od 1986 - dr inż. Paweł Piec,
        - Pracownia Hamulców COBiRTK Warszawa
            kierownik - dr inż. Jan Jerzy Zbertek.
  • 1990
    Likwidacja Wydziału Transportu i powrót Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydział Mechaniczny w strukturze bezzakładowej - dyrektor - prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz.
  • 1992
    Powołanie w Instytucie Pojazdów Szynowych dwóch zakładów:
      - Zakład Dynamiki i Konstrukcji Pojazdów Szynowych
            kierownik - prof. dr hab. inż. Roman Bogacz
      - Zakład Niezawodności i Eksploatacji Technicznej Pojazdów Szynowych
            kierownik - prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz.
  • 1997
    Powołanie w Instytucie nowej jednostki: Pracowni Technologii i Zaplecza Technicznego Pojazdów Szynowych.
  • 1999
    Powołanie w Instytucie Katedry Niezawodności i Eksploatacji Technicznej.
  • od 2007
    Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze:

        M-81 Zakład Dynamiki i Konstrukcji Pojazdów Szynowych
        M-82 Zakład Niezawodności i Eksploatacji Technicznej
        M-83 Pracownia Jakości i Logistyki Transportu
        M-84 Laboratorium Badań Kosztów Cyklu Trwałości
        M-85 Laboratorium Badań Symulacyjnych i Hałasu Pojazdów
  • rok akademicki 2013/2014
    Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze:

        M-81 Zakład Projektowania i Budowy Pojazdów Szynowych
        M-82 Zakład Eskploatacji i Bezpieczeństwa Transportu Szynowego
        M-83 Zakład Systemów Logistycznych
        M-84 Laboratorium Badań Kosztów Cyklu Trwałości
        M-85 Pracownia Inżynierii Niezawodności
  • od 2014
    Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze:

        M-81 Zakład Projektowania i Budowy Pojazdów Szynowych
        M-82 Zakład Niezawodności i  Eksploatacji Technicznej
        M-83 Pracownia Systemów Logistycznychod 2014
  • od 2017
    Instytut Pojazdów Szynowych działa w strukturze:

        M-08-1 Zakład Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych
        M-08-2 Zakład Systemów Logistycznych

Dyrektorzy Instytutu

  • 01.09.2017 - obecnie - p.o. dr inż. Maciej Szkoda
  • 01.09.2014 - 31.08.2017 - p.o. dr inż. Grzegorz Zając
  • 01.09.2013 - 31.08.2014 - dr hab. inż. Mirosław Mrzygłód
  • 01.02.2007 - 31.08.2013 - dr hab. Stanisław Guzowski prof. PK
  • 01.09.1997 - 20.12.2006 - dr hab. Stanisław Dżuła prof. PK
  • 01.10.1991 - 30.09.1997 - prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz
  • 17.11.1987 - 30.09.1991 - doc. dr inż. Zdzisław Romaniszyn
  • 01.09.1986 - 07.11.1987 - prof. dr hab. inż. Jan Broś
  • 01.10.1982 - 11.07.1986 - prof. dr hab. inż. Zbigniew Lisowski
  • 01.09.1970 - 30.09.1982 - prof. dr hab. inż. Jan Broś