W dniu 9 października 2024 roku Kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu PK dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK uczestniczył w wizycie studyjnej w zakładzie PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. specjalizującym się w naprawach pasażerskiego taboru kolejowego. Celem wizyty było omówienie możliwości współpracy pomiędzy zakładem a środowiskiem naukowo-badawczym uczelni wyższych specjalizujących się w budowie i eksploatacji pojazdów kolejowych.
Podczas spotkania Prezes Spółki Remtrak Pan Tomasz Zelwowiec wraz z przedstawicielami najważniejszych działów przedstawił działalność firmy, zaprezentował nowoczesne technologie stosowane w naprawach taboru kolejowego oraz omówił potencjalne obszary współpracy, takie jak wspólne projekty badawcze, programy stażowe dla studentów oraz wymiana wiedzy i doświadczeń.
Wstępnie zdefiniowane zagadnienia w ramach potencjalnej współpracy to:
- Koncepcja zastąpienia standardowej konstrukcji beleczkowej podłogi wagonów pasażerskich przez konstrukcję samonośną na wibroizolatorach.
- Koncepcja zastosowania osłon bocznych pod nadwoziem wykonanych z lżejszych materiałów.
- Koncepcja zastosowania zbiorników wykonanych z aluminium zamiast z stali nierdzewnej.
- Koncepcja zastąpienie rur pneumatycznych ze stali czarnej przez rury z lżejszych materiałów (droższe rozwiązanie pozwalające zredukować masę układu pneumatycznego).
- Koncepcja zastąpienia wsporników stalowych we wnętrzu wagonów przez wsporniki wykonane z aluminium.
- Dostosowanie urządzeń obwodu głównego pojazdów szynowych budowanych w latach 1960-1990 do zmieniających się warunków sieciowych spowodowanych m.in. wzrostami napięcia w sieci trakcyjnej spowodowanych hamowaniem elektrodynamicznym z odzyskiem energii.
- Analiza zmęczeniowa materiału i spoin w wózkach wagonowych eksploatowanych w taborze kolejowym w Polsce i Europie.


