Szkoda Maciej


Szkoda Maciej dr hab. inż., prof. PK
Kierownik Katedry
Zespół Systemów Logistycznych M-08-2
pokój: A423
tel. 12/ 374-35-12
e-mail: maciej.szkoda@pk.edu.pl
publikacje: Google ScholarScopusBibliografia PK, CRIS PK

Wykształcenie, tytuły i stopnie naukowe:

2017 r. – Stopień doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie Transport na podstawie osiągnięcia naukowego pod wspólnym tytułem: „Metodyka aplikowania charakterystyk niezawodności i bezpieczeństwa oraz kosztu cyklu istnienia w ocenach efektywności przedsięwzięć w transporcie kolejowym”

2008 r. – Stopień doktora nauk technicznych w dyscyplinie: Budowa i Eksploatacja Maszyn, specjalność: Pojazdy Szynowe. Politechnika Krakowska, Wydział Mechaniczny.

2003 ÷ 2008 – Studia doktoranckie, kierunek: Budowa i Eksploatacja Maszyn. Wydział Mechaniczny, Politechnika Krakowska.

2002 ÷ 2003 – Studia Podyplomowe, kierunek: Międzynarodowy System Zapewnienia Jakości w Zakładach Przemysłowych wg Norm ISO 9000. Politechnika Krakowska.

2002 ÷ 2003 – Studium pedagogiczne. Uzyskane uprawnienia do nauczania w szkolnictwie wyższym. Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowsiej.

1997 ÷ 2002 – Tytuł zawodowy magistra inżyniera na kierunku Transport, w specjalności: Eksploatacja środków transportu szynowego. Politechnika Krakowska, Wydział Mechaniczny.

Certyfikaty

Certyfikat Auditora wewnętrznego systemu zarzadzania w laboratorium ISO/IEC 17025.

Certyfikat Asystenta Jakości wydany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.

Certyfikat Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich SIMP potwierdzający kwalifikacje na rzeczoznawcę w zakresie pojazdów szynowych.

Działalność naukowa

Członek zespołu badawczego w 7 projektach międzynarodowych i 150 ekspertyzach lub pracach badawczych dla przemysłu. Kierownik 3 projektów międzynarodowych:

1. Projekt EUREKA E!11159 OPTILOAD: Optimisation of Loading of Oversized Goods and Special Equipments on Open Railway Wagons, 2017 ÷ 2021.

2. Projekt EUREKA E!9172 MONET: Zintegrowany system monitorowania ruchu pojazdów i oceny przepływu ładunków (Central system for monitoring and evaluating of transport movements), 2015 ÷ 2018.

3. Projekt EUREKA E!6726 LOADFIX: Opracowanie systemu informacyjnego wspomagającego proces załadunku i zabezpieczenia przesyłek w transporcie kolejowym (Development of the software web application for loading and fixing goods in railway freight wagons), 2012 ÷ 2016.

Kierownik ponad 100 prac badawczo-rozwojowych związanych m.in. oceną efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych w transporcie, z procedurami uzyskania zezwolenia na eksploatację pojazdów szynowych, oceny ryzyka wprowadzonych nowych rozwiązań konstrukcyjnych, oceny spełnienia wymagań w zakresie bezpieczeństwa określonych w TSI Loc&Pas, jak również oceny zgodności WE z wymaganiami TSI „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski”.

Wybrane prace B+R dla przemysłu:

  1. Projekt nr M-08/145/2019/P/2: „STUDIUM WYKONALNOŚCI SZYBKIEGO, BEZKOLIZYJNEGO TRANSPORTU SZYNOWEGO W KRAKOWIE”, Etap V: Analiza i ocena efektywności środków transportu szynowego dla wybranych wariantów inwestycyjnych. Politechnika Krakowska, Instytut Pojazdów Szynowych, Kraków, lipiec 2020 r.
  2. Projekt nr M-08/145/2019/P/1: „STUDIUM WYKONALNOŚCI SZYBKIEGO, BEZKOLIZYJNEGO TRANSPORTU SZYNOWEGO W KRAKOWIE”, Etap IV: Analiza techniczna w zakresie możliwości realizacyjnych wskazanych wariantów inwestycyjnych. Politechnika Krakowska, Instytut Pojazdów Szynowych, Kraków, marzec 2020 r.
  3. Praca nr M-8/254/2020: „Studium analityczne potrzeb taborowych w świetle potencjału przewozowego przedsiębiorstwa PKP LHS Sp. z o.o. po 2021 roku”. Instytut Pojazdów Szynowych PK, Kraków październik 2020.
  4. Praca nr M-8/215/2017: „Strategia potencjału przewozowego przedsiębiorstwa PKP LHS Sp z o.o. w świetle prognozy potrzeb transportowych na lata 2017 – 2025”. Instytut Pojazdów Szynowych PK, Kraków kwiecień 2017.
  5. Projekt nr M-8/67/2017/P: „Wykonanie raportów wymaganych postanowieniami Rozporządzenia Wykonawczego Komisji Europejskiej (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w zakresie uzasadnienia zmian w dokumentacjach systemu utrzymania pojazdów kolejowych eksploatowanych przez „KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE” S.A.
  6. Projekt nr M8/319/2016/P: „Ocena zgodności w odniesieniu do wymagań bezpieczeństwa przez elektryczny zespół trakcyjny typu 36WEa w świetle zapisów TSI Loc&Pas”, Kraków 2016.
  7. Projekt nr M8/509/2016/P: „Optymalizacja planu utrzymania lokomotyw elektrycznych serii ET22 eksploatowanych przez CTL Logistics Sp. z o.o.”, Kraków 2016.
  8. Projekt nr M8/220/2016/P: „Optymalizacja planu utrzymania wagonów cystern typu 440Ra eksploatowanych przez CTL Logistics Sp. z o.o.”, Kraków 2016.
  9. Projekt nr M8/697/2016/P: „Analiza znaczenia zmiany oraz wycena i ocena ryzyka zgodnie z Rozporządzeniem Komisji UE nr 402/2013 możliwości zmian w dokumentacji systemu utrzymania pojazdów kolejowych eksploatowanych przez PKP Energetyka S.A., Kraków 2016.
  10. Projekt nr M-8/9/2016/P: „Raport jednostki badawczej w sprawie oceny dopuszczalności ryzyka: Opinia techniczna wraz z analizą ryzyka możliwości zmian w DSU wagonów pasażerskich produkcji niemieckiej typu: 155A, 155Aa, 406A, 507A, WR89, XB90, XB-FPS, XBMg-FPS, XBN-FPS, Z1A, Z1B, Z2A z modernizacjami, Z2B, WLG77, WLG79, WLG81, WLB86”, Kraków 2016.
  11. Projekt nr M-8/719/2015/P: „Wykonanie raportów związanych z procesem certyfikacji lokomotywy E6ACT DRAGON z modułem Dual Power”, Kraków 2016.
  12. Projekt nr M-8/494/2015/P: „Analiza kosztu cyklu istnienia (LCC) lokomotywy spalinowej serii ST48 typu 15D/A”, Kraków 2015.
  13. Projekt nr M-8/493/2015/P: Studium wykonalności dla projektu modernizacji lokomotywy elektrycznej serii EU07 przeznaczonej do międzynarodowych przewozów towarowych. Kraków 2015.
  14. Projekt nr M-8/561/2013/P: „Analiza warunków eksploatacji i utrzymania lokomotyw elektrycznych w aspekcie wprowadzenia zmian w obowiązującej dokumentacji systemu utrzymania”, Kraków 2013.
  15. Praca nr M-8/297/2012: „Analiza efektywności inwestycyjnej projektu nabycia przez PKP Cargo S.A. nowych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych do obsługi międzynarodowych przewozów towarowych”.Instytut Pojazdów Szynowych PK, Kraków 2013.
  16. Praca nr M8/10/2009/3: „Studium techniczno-ekonomiczne modernizacji lokomotywy spalinowej serii SM42 w wariancie dwusilnikowym”. Instytut Pojazdów Szynowych PK, Kraków, maj 2009.
  17. Projekt nr M8/599/2007: „Strategia odnowy parku lokomotyw w przedsiębiorstwie PKP LHS Sp. z o. o.”, Kraków 2007.
  18. Praca nr M-8/631/2006: „Studium techniczno-ekonomiczne odnowy parku pojazdów trakcyjnych eksploatowanych przez PKP Cargo S.A. Etap I: Modernizacja lokomotyw spalinowych do obsługi międzynarodowych przewozów towarowych”. Instytut Pojazdów Szynowych PK, Kraków, grudzień 2006.
  19. Praca nr M-8/631/2006: „Studium techniczno-ekonomiczne odnowy parku pojazdów trakcyjnych eksploatowanych przez PKP Cargo S.A. Etap III: Modernizacja lokomotyw spalinowych serii ST44 i SU45 do obsługi krajowych przewozów towarowych”. Instytut Pojazdów Szynowych PK, Kraków, grudzień 2006.
  20. Praca nr M-8/631/2006: „Studium techniczno-ekonomiczne odnowy parku pojazdów trakcyjnych eksploatowanych przez PKP Cargo S.A. Etap IV: Modernizacja manewrowej lokomotywy spalinowej serii SM42”. Instytut Pojazdów Szynowych PK, Kraków, luty 2007.