
Kisielewski Piotr dr hab. inż., prof.PK
Zespół Systemów Logistycznych M-08-2
pokój: J201.1
tel. 12/ 374-33-12
e-mail: piotr.kisielewski@pk.edu.pl
publikacje: Google Scholar, Scopus, Bibliografia PK
Curriculum Vitae.
Piotr Kisielewski urodził się w 1959 r. w Krakowie. W 1978 r. ukończył tu z wyróżnieniem IV Liceum Ogólnokształcące (klasa o profilu matematyczno-fizycznym) i rozpoczął studia na Wydziale Transportu Politechniki Krakowskiej. Studia ukończył w 1983 r. w trybie częściowo indywidualnym, z wynikiem bardzo dobrym z wyróżnieniem i uzyskał tytuł magistra inżyniera mechanika (specjalność: pojazdy szynowe).
Od 1983 r. jest związany z Instytutem Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej. W 1984 r. ukończył Studium Pedagogiczne PK. Pracował jako asystent stażysta, asystent i starszy asystent (od 1987 r.), adiunkt (od 1993 r.). W grudniu 2019 r. objął stanowisko profesora PK.
Stopień doktora nauk technicznych w dyscyplinie eksploatacja i budowa maszyn uzyskał w 1992 r. na Wydziale Maszyn Górniczych i Hutniczych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, po obronie rozprawy „Analiza i synteza układów wibroizolacji siedzisk maszynistów — operatorów lokomotyw”, przygotowanej pod kierunkiem prof. Zbigniewa Engela. W latach 1992–1993 przebywał na stażu naukowym w Instytucie Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, w zespole prof. Romana Bogacza. W 1993 r. dzięki stypendium British Council odbył staż naukowy na South Bank University w Londynie.
26 września 2019 r. Rada Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej nadała mu stopień doktora habilitowanego nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria lądowa i transport. Podstawę postępowania habilitacyjnego stanowiła monografia „Komputerowe wspomaganie planowania komunikacji miejskiej” (Wydawnictwo PW, Warszawa 2019) wraz z cyklem powiązanych tematycznie 15 publikacji oraz 124 oryginalnych osiągnięć projektowych z zakresu komputerowego wspomagania lądowej komunikacji pasażerskiej.
W pracach badawczych Piotr Kisielewski początkowo skupił się na zagadnieniach z zakresu dynamiki i wibroakustyki pojazdów (zawieszenia aktywne i semiaktywne w pojazdach szynowych; szkodliwy wpływ wibracji na człowieka, komfort jazdy oraz ochrona wibroizolacyjna operatorów pojazdów). Wyniki tych badań zaprezentował w 19 publikacjach naukowych i 24 referatach konferencyjnych z zakresu konstrukcji i dynamiki pojazdów. Uczestniczył też w realizacji 2 projektów w ramach CPBP i 4 projektów badawczo-rozwojowych na rzecz przedsiębiorstw przemysłowych i kolejnictwa. Od 1995 r. zajmuje się logistyką transportu, zwłaszcza problemami komunikacji miejskiej i transportu kolejowego (modelowanie sieci multimodalnej komunikacji pasażerskiej; planowanie i optymalizacja: rozkładów jazdy, harmonogramów pracy kierowców, zadań pojazdów i kierowców; komputerowe wspomaganie planowania i dyspozycji dużej floty pojazdów). W ostatnim okresie koncentruje się na zastosowaniu zaawansowanych metod optymalizacyjnych, głównie metaheurystycznych, do rozwiązywania problemów logistyki transportu pasażerskiego.
W swoim dorobku ma 53 publikacje, 71 referatów przedstawionych na konferencjach krajowych i międzynarodowych; ponad 120 wdrożonych prac projektowych. Jest współautorem 24 projektów naukowo-badawczych. Recenzował artykuły naukowe dla redakcji czasopism naukowych i komitetów naukowych międzynarodowych konferencji. Od 2017 r. jako specjalista w dziedzinie transportu jest członkiem Rady Naukowej (Editorial Advisory Group) w wydawnictwie Cambridge Scholars Publishing, recenzentem wydawnictwa Springer: Public Transport – Planning and Operations.
Pracę naukową łączy z praktyką inżynierską jako autor i współautor wdrożonych projektów logistycznych oraz ITS w kolejnictwie i komunikacji miejskiej w Polsce i za granicą (m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Izraelu, Czechach, Bułgarii, Serbii, Chorwacji, Słowenii, Rumunii, Finlandii, Kazachstanie, Malezji i na Węgrzech).
Obecnie kieruje 2 projektami badawczymi, finansowanymi przez NCBiR — „Wybrane problemy optymalnego zarządzania eksploatacją taboru kolejowego i pracą drużyn trakcyjnych” oraz „System informatyczny komputerowego wspomagania planowania komunikacji miejskiej”. W ich realizację zaangażowane są 3 wyższe uczelnie i koncern przemysłowy.
Od 1996 r. działa jako projektant i ekspert w zakresie rozwoju systemów zarządzania bezpieczeństwem i technicznej ochrony mienia. Włada biegle językiem angielskim (Cambridge Certificate of Proficiency) i rosyjskim.
Jest członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Symulacji Komputerowej, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Zarządzania Bezpieczeństwem, Stowarzyszenia Inżynierów Mechaników Polskich, British Alumni Society.
W 1985 r. otrzymał nagrodę ministra komunikacji. Był wielokrotnie wyróżniany nagrodą rektora PK za osiągnięcia dydaktyczne i naukowe. W 2010 r. za działalność w zakresie rozwoju systemów bezprzewodowych w bezpieczeństwie otrzymał Złotą Odznakę oraz tytuł Pioniera XXX-lecia Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Zarządzania Bezpieczeństwem. W 2013 r. otrzymał Honorową Odznakę Politechniki Krakowskiej.
Ma bogate doświadczenie jako nauczyciel akademicki z wieloletnim stażem, prowadzi zajęcia dla studentów Wydziału Mechanicznego PK w języku polskim i angielskim z przedmiotów takich, jak: modelowanie systemów i procesów transportowych, modelowanie systemów zrównoważonego transportu, metody optymalizacji w logistyce i spedycji, zarządzanie flotą pojazdów, inteligentne systemy transportowe, instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw, systemy zarządzania i telematyki transportu. Był promotorem ponad 50 prac dyplomowych (magisterskich i inżynierskich) oraz recenzentem 20.
Miłośnik gór, uczestnik wielu wypraw w Himalaje, Karakorum, Tien-szan, Andy oraz w Arktyce — do Islandii i na Spitsbergen. Jego hobby to: brydż sportowy, turystyka górska, wspinaczka, narciarstwo alpejskie i skitouring oraz nurkowanie.
Aktualna tematyka prac naukowych:
Logistyka transportu ze szczególnym uwzględnieniem transportu kolejowego i komunikacji miejskiej, planowanie strategiczne i operacyjne w transporcie, optymalizacja systemów transportowych, harmonogramowanie i przydział zadań transportowych, modelowanie i optymalizacja łańcuchów logistycznych.