
Górowski Maciej dr, adiunkt
Zespół Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
pokój: J2022.
tel. 12/ 374-33-19
e-mail: maciej.gorowski@pk.edu.pl
www: www.transportszynowy.pl
publikacje: Google Scholar, Bibliografia PK
Specjalizuje się w projektowaniu pojazdów szynowych ze szczególnym uwzględnieniem kabin sterowniczych. Jest autorem lub współautorem kilkunastu projektów stanowisk sterowniczych maszynistów do pojazdów szynowych, eksploatowanych łącznie w kilkuset pojazdach. Absolwent Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie – specjalność: Wzornictwo (zakres: projektowanie środków transportu, projektowanie ergonomiczne) oraz studiów podyplomowych: Budowa i Eksploatacja Pojazdów Szynowych na Politechnice Krakowskiej. Dyplom magisterski pt.: „Projekt nowoczesnego stanowiska motorniczego tramwaju” zrealizował w Katedrze Kształtowania Środków Pracy pod kierunkiem prof. Adama Gedliczki w 2008 roku. Praca nagrodzona została medalem TPSP w Krakowie.
W czasie studiów odbył praktyki zawodowe w Zakładach Samochodowych JELCZ SA oraz w biurze projektowym MARAD, współpracującym z firmą PESA Bydgoszcz SA. W 2007 roku stypendysta na Moholy-Nagy University w Budapeszcie – kierunek: projektowanie środków transportu pod patronatem koncernu Daimler-Chrysler AG. W ramach studiów ściśle współpracował również nowosądecką firmą NEWAG, gdzie wdrażał swoje pierwsze projekty dotyczące pojazdów szynowych.
W lipcu 2021 obronił wynikiem bardzo dobrym przewód doktorski pt.: „Opracowanie standardów metodologii projektowania kabin sterowniczych do pojazdów szynowych na podstawie doświadczeń zdobytych podczas 10. letniej pracy zawodowej przy projektowaniu pojazdów szynowych”.
Od 2008 roku jest pracownikiem Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej w Zespole Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych, w której prowadzi zajęcia dydaktyczne związane z projektowaniem, budową i eksploatacją nowoczesnych pojazdów szynowych, realizuje projekty dla przemysłu oraz prace naukowo – badawcze.
Od 2010 roku pracuje równolegle w firmie NEWAG Nowy Sącz, w której pełni obecnie funkcję zastępcy kierownika Działu Badań i Rozwoju. W ramach pracy zawodowej zajmuje się projektowaniem i koordynacją projektów pojazdów szynowych (www.newag.pl)
Opiekun i współtwórca innowacyjnej, dualnej specjalności kształcenia kadry inżynierskiej o nazwie: Inżynieria Pojazdów Szynowych (http://m8.mech.pk.edu.pl/IPS), uruchomionej w 2017 roku przez KPSiT przy współpracy z Grupą NEWAG oraz innymi wiodącymi przedsiębiorstwami i instytucjami z branży pojazdów szynowych. W grudniu 2018 roku otrzymał nagrodę zespołową Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie dydaktyczne dotyczące opracowania innowacyjnego programu nauczania na tej specjalności.
Współtwórca studium w ramach projektu „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, którego zakres obejmował opracowanie dokumentu pozwalającego na dokładne określenie warunków realizacji szybkiego i bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie z uwzględnieniem metra. Odpowiadał z określenie wytycznych związanych z doborem i konfiguracją pojazdów (tramwaje / metro) dla zakładanych potrzeb transportowych.
Współtwórca projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” w ramach którego 27 i 28 stycznia 2020 roku odbyły się pokazowe jazdy pierwszego polskiego tramwaju sterowanego w trybie autonomicznym. Wagon typu 126 „Nevelo” produkcji NEWAGu, przejechał automatyczne (bez motorniczego) trasę na odcinku Muzeum Narodowe – Cichy Kącik – Muzeum Narodowe, zatrzymując się na wszystkich przystankach oraz zgodnie z przepisami. W projekcie tym odpowiadał za koordynację działań firm uczestniczących w tym przedsięwzięciu, doradztwo techniczne dla programistów układu sterowania autonomicznego oraz wszystkie testy ruchowe tramwaju. Za ten projekt otrzymał nagrodę zespołową Rektora Politechniki Krakowskiej w kategorii organizacyjnej.
Twórca autorskich programów nauczania dla przedmiotów związanych z budową i projektowaniem pojazdów szynowych oraz tematyką ergonomii i wzornictwa w środkach transportu. W ramach zajęć bardzo duży nacisk kładzie na praktyczny aspekt nauczania.






W roku akademickim 2020/2021 został wybrany najlepszym dydaktykiem Wydziału Mechanicznego PK (kategoria: wykłady) w plebiscycie zorganizowanym przez Samorząd Studencki.
Od sierpnia 2022 jest przedstawicielem Katedry w Komisji Technicznej ds. kabiny maszynisty, powołanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, na wniosek firm współpracujących z branżą kolejową, a tym samym kreujących ten sektor gospodarki. Jej zakres działania obejmuje analizy funkcjonalności miejsca pracy maszynisty oraz wypracowanie standardów, dzięki którym miejsce to będzie bardziej ergonomiczne i komfortowe oraz spełniające wymogi bezpieczeństwa.
W 2023 roku był inicjatorem podpisania umowy z Małopolskim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w zakresie organizacji inicjatyw związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, z wykorzystaniem Symulatora Tramwaju NGT6. Inicjator wynikającej z tej umowy akcji edukacyjnej UWAŻAJ! TRAMWAJ! W 2024 roku otrzymał za uruchomienie tej kampanii Nagrodę Indywidualną Rektora Politechniki Krakowskiej.


Prelegent na krajowych i międzynarodowych konferencjach dotyczących branży pojazdów szynowych w zakresie budowy i nowoczesnych rozwiązań projektowych oraz szkoleń.
Uzyskał kilka nagród za rozwiązania w dziedzinie projektowania pojazdów szynowych w tym nagrodę zespołową w Ogólnopolskim Konkursie Poprawy Warunków (2009) organizowanym przez CIOP i Ministerstwo Pracy za projekt zdalnie sterowanej lokomotywy spalinowej 6Dg. W 2010 roku zastrzeżone zostały w Urzędzie Patentowym RP wzory przemysłowe rodziny modułowych stanowisk maszynisty zaprojektowanych przez niego dla lokomotyw jednokabinowych.
Pasjonat transportu szynowego. Autor jednej z największych stron internetowych poświęconej tej tematyce – www.transportszynowy.pl szeroko omawiającej zagadnienia dotyczące budowy taboru kolejowego, tramwajowego, metra oraz infrastruktury i sterowania ruchem.
Pomysłodawca i współtwórca pierwszego w Polsce symulatora jazdy tramwajem z realistyczną kabiną w skali 1:1 – m8.mech.pk.edu.pl/symulator oraz profil FB: facebook.com/symulatortramwajuNGT6
W projekcie odpowiadał za koordynację prac, budowę kompletnej kabiny na wzór tej oryginalnej oraz jej układu elektrycznego oraz wsparcie merytoryczne z zakresu budowy i eksploatacji tramwaju NGT6 dla twórców oprogramowania symulacji. Obecnie pełni funkcję Głównego Instruktora, nadzorując jazdy szkoleniowe i dydaktyczne. W grudniu 2017 otrzymał Nagrodę Rektora Politechniki Krakowskiej za stanowisko laboratoryjne Symulatora Tramwaju, które przyczyniło się w sposób znaczący dla zwiększania potencjału dydaktycznego Uczelni, wpłynęło na jej promocję oraz, dzięki któremu propagowany jest transport zbiorowy i bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Od czerwca 2016 roku posiada pozwolenie do prowadzenia tramwajów na terenie RP.


Od 2021 roku prowadzi na symulatorze szkolenia kandydatów na motorniczych, odbywających kurs na pozwolenie do prowadzenia tramwajów w krakowskim MPK SA według przygotowanego autorskiego programu szkoleniowego.


W latach 2017-2021 uczestniczył w projekcie „Laboratorium Małego Inżyniera”, realizowanym w ramach konkursu „Trzecia Misja Uczelni”, organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – wpisującego się w ideę społecznej odpowiedzialności nauki. Jego celem jest opracowanie i realizacja programów kształcenia i działań dydaktycznych, kursów oraz szkoleń we współpracy z podmiotami działającymi na rzecz edukacji. Projekt realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pomysłodawca akcji edukacyjnej dotyczącej propagowania transportu zbiorowego, bezpiecznego zachowania się wobec tramwajów oraz zwrócenia uwagi na charakter pracy prowadzących tramwaje. Akcja ta polega na udostępnianiu osobom zainteresowanym możliwości jazd w Symulatorze Tramwaju NGT6 w formie indywidualnej, prezentacji grupowych czy też w ramach organizowanych cyklicznie Dni Otwartych Symulatora. Uczestnicy akcji otrzymują autorskie zestawy materiałów edukacyjnych, dotyczących eksploatacji i bezpieczeństwa oraz przepisów związanych z eksploatacją tramwajów.
Jest autorem stanowiska laboratoryjnego dotyczącego eksploatacji pojazdów szynowych i zarządzania ruchem kolejowym. Makietę stacji pasażerskiej „Jotkowo” wykonał w skali 1:87 (H0) i wyposażył w elektryczne przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, z zastosowaniem uzależnień zwrotnic i sygnalizatorów w oparciu o przepisy obowiązujące na polskiej sieci kolejowej. Kilkadziesiąt przekaźników odpowiada za właściwą realizację zależności. Zastosowana sygnalizacja jest zgodna z Instrukcją sygnalizacji Ie-1 PKP PLK SA. Makietę wykorzystuje w procesie dydaktycznym, w ramach tematyki dotyczącej zarządzania ruchem kolejowym, sygnalizacji kolejowej, klasyfikacji i przeznaczenia taboru kolejowego, eksploatacji pojazdów kolejowych oraz zasilania trakcyjnego i odbioru energii z sieci trakcyjnej. Stanowi ona ważne uzupełnienie treści teoretycznych z przedmiotów dotyczących budowy i eksploatacji pojazdów szynowych. Obecnie trwają prace przy rozbudowie makiety o dobudowanie do stacji przyległych szlaków i kolejnych posterunków ruchu wraz z implementacją układów półsamoczynnej blokady liniowej (PBL). Działanie makiety można obejrzeć w filmie: https://www.youtube.com/watch?v=lUMCGlxfoTs
Nazwa stacji pochodzi o oznaczenia budynku uczelni, w której makieta się znajduje – budynek „J”
Czynnie uczestniczy i współorganizuje wydarzenia w ramach corocznego Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Mobilności (European Mobility Week).
W ramach pracy zawodowej współpracuje z wiodącymi firmami krajowymi i zagranicznymi w zakresie projektowania i konfiguracji wyposażenia pojazdów szynowych, instytutami naukowo – badawczymi, jednostkami certyfikacyjnymi i homologacyjnymi oraz przewoźnikami kolejowymi i miejskimi.
Propagator transportu szynowego i komunikacji zbiorowej. Poprzez wspomnianą stronę internetową, pracę w branży pojazdów szynowych w tym dydaktykę oraz posiadane uprawnienia do prowadzenia tramwajów czynnie wpływa na przekonywanie do korzystania ze środków transportu masowego, wskazując zalety takiej komunikacji oraz prawidłowych i bezpiecznych zachowań względem pojazdów szynowych. Dzięki realizowanym projektom, szkoleniom ma bezpośredni wpływ na stwarzanie optymalnych warunków pracy dla prowadzących pojazdy szynowe.
Posiada również uprawnienia SEP.
W ramach pracy dydaktycznej prowadzi prace dyplomowe jako promotor z tematyki takiej jak:
1. Konfiguracja szynowych pojazdów pasażerskich i lokomotyw – pojazdy nowe / modernizowane.
2. Projektowanie przestrzeni pasażerskich pojazdów szynowych z doborem wyposażenia.
3. Projektowanie kabin sterowniczych pojazdów szynowych z doborem wyposażenia.
4. Projektowanie wyposażenia pojazdów szynowych.
5. Projektowanie pojazdów szynowych w zakresie modernizacji.
6. Analizy ergonomiczne rozwiązań dedykowanych do pojazdów szynowych.
7. Analizy eksploatacyjne i funkcjonalne pojazdów szynowych w aspekcie rozwiązań projektowych.
8. Innowacyjne projektowanie pojazdów szynowych
9. Rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo eksploatacji i użytkowania pojazdów szynowych.
Nagrody na PK:
2017 – Nagroda zespołowa Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie organizacyjne dotyczące uruchomienie stanowiska laboratoryjnego pierwszego polskiego Symulatora Tramwaju.
2018 – Nagroda zespołowa Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie dydaktyczne dotyczące opracowania innowacyjnego programu nauczania na specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych.
2019 – Nagroda za działania promocyjne na rzecz uczelni.
2020 – Nagroda zespołowa Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie organizacyjne dotyczące pierwszego w Polsce przejazdu tramwaju w trybie sterowania autonomicznego.
2021 – Nagroda dla najlepszego (e)dydaktyka Wydziału Mechanicznego PK w kategorii: wykłady.
2022 – Nagroda zespołowa Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie organizacyjne dotyczące Małopolskiej Nocy Naukowców.
2023 – Nagroda indywidualna Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie organizacyjne dotyczące uruchomienia kampanii edukacyjnej UWAŻAJ! TRAMWAJ!.
Wzory przemysłowe:
„Stanowisko operatora lokomotywy jednokabinowej” – Wp.14711
Górowski M., Tułecki A. – 25.05.2009
https://ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl/search/pwp-details/Wp.14711
„Wyposażenie wnętrza kabiny maszynisty lokomotywy jednokabinowej” – Wp.14715
Górowski M., Tułecki A. – 25.05.2009
https://ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl/search/pwp-details/Wp.14715
Wybrane publikacje:
1. Górowski M. „Hamulce w pojazdach szynowych. Podstawowa charakterystyka, budowa i eksploatacja” – Paragraf na drodze – Instytut Ekspertyz Sądowych – 2/2023
2. Górowski M, Midura D. „Problemy projektowania i eksploatacji kabin sterowniczych pojazdów szynowych” – Magazyn Kultury Bezpieczeństwa UTK – 2022,
3. Górowski, M. Konieczek Z. „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” – Transport Miejski i Regionalny – 02/2020,
4. Górowski M., „Aspekty bezpieczeństwa przy projektowaniu kabin sterowniczych pojazdów szynowych” – Logistyka 4/2014,
5. Górowski M. „Ergonomia w pojazdach szynowych – prawda, czy fikcja” – Rynek Kolejowy – 06/10,
6. Górowski M., Rogacewicz T. „Symulacja jazdy tramwajem w pierwszym polskim symulatorze tramwaju” – Symulacja w Badaniach i Rozwoju – 1-2/2017,
7. Górowski M., Ozon T. „Zastosowanie pierwszego polskiego symulatora tramwaju w procesie szkoleń i badań naukowych” – Problemy Kolejnictwa – 3/2017 – 147,
8. Górowski M., Rogacewicz T. „Systemy komputerowe w pierwszym polskim symulatorze tramwaju” – Logistyka 06/2014,
9. Górowski M., Kiercz K. „Nowe rozwiązania techniczne na zmodernizowanych lokomotywach spalinowych typu 15D/16D” – Konferencja: „Pojazdy Szynowe 2012”,
10. Babeł M., Górowski M. „Konstrukcja zmodernizowanej lokomotywy pasażerskiej SP32 (312D)” – Konferencja: „Pojazdy Szynowe 2010”, Technika Transportu Szynowego – 11/2011,
11. Babeł M., Górowski M. „Konstrukciâ modernizirovannogo passažirskogo teplovoza SP32” – Lokomotiv Inform. Mezhdunarodnyj Informatsionnyj Nautchno-Tekhnitcheskij Zhurnal. 2/2013,
12. Górowski M. „Lokomotywy 18D i 6Dl”– Pojazdy Szynowe 2/2014,
Górowski M., „Pierwszy polski symulator tramwaju – NGT6 Kr” – Raport Kolejowy – 03/2014,
13. Górowski M. Rogacewicz T. „Pierwszy polski symulator tramwaju” Technika Transportu Szynowego – 09/14,
14. Górowski M. „Przebudowa SM48 do typu 15D/16D” – Rynek Kolejowy – 11/13,
15. Górowski M. „Budowa taboru kolejowego – podwozia pojazdów” – Rynek Kolejowy – 3/11,
16. Górowski M. „Budowa taboru kolejowego – zestawy kołowe” – Rynek Kolejowy – 4/11,
17. Górowski M. „Budowa taboru kolejowego – hamulce” – Rynek Kolejowy, cz. I: 5/11 i cz. II – 6/11,
18. Górowski M. „Budowa taboru kolejowego – napędy trakcyjne” – Rynek Kolejowy – 7/11,
19. Górowski M. „Budowa taboru kolejowego – odbieraki prądu” – Rynek Kolejowy -10/11,
20. Górowski M. „TRANSPORT SZYNOWY” – www.transportszynowy.pl – centrum wiedzy o transporcie szynowym – od 2004
Wybrane projekty zrealizowane dla przemysłu:
1. Lokomotywa spalinowa 6Dg – NEWAG / IPSz 2009r. (do 2023 roku wyprodukowane ponad 200 egz.)
2. Kabiny maszynisty lokomotyw spalinowych 6Dg – NEWAG / IPSz PK, 2007/2009r
3. Lokomotywa spalinowa 312D (SP32) – IPSz / INTERLOK, 2010r. (projekt)
4. Stanowisko maszynisty lokomotywy elektrycznej serii EP09 – ZNLE Gliwice, 2011r.
5. Stanowisko maszynisty lokomotyw elektrycznej 201El (ET22), ZNLE Gliwice, 2011r.
6. Kabiny maszynisty elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 – NEWAG, 2011-2013r.
7. Kabina maszynisty lokomotyw spalinowych 16D, NEWAG, 2012r.
8. Kabina maszynisty lokomotyw spalinowych 15D, NEWAG, 2013r.
9. Lokomotywy spalinowe 18D w tym kabiny, NEWAG, 2014r.
10. Lokomotywy spalinowe 6Dl w tym kabiny, NEWAG, 2014r.
11. Stanowisko maszynisty EZT serii „Impuls” (projekt grupowy), NEWAG, od: 2014r.
12. Kabina maszynisty EZT 39WE (projekt grupowy), NEWAG, 2016r
13. Stanowiska maszynisty pociągów metra INSPIRO (projekt grupowy), SIEMENS / NEWAG.











