Przedstawiamy chronologicznie najważniejsze wydarzenia z życia IPS.
W listopadzie 2017 rozpoczęła się pierwsza rekrutacja na specjalność spośród WSZYSTKICH studentów Wydziału Mechanicznego.
Pierwsze spotkanie informacyjne miało miejsce w dniu 8 listopada 2017 o godzinie 13:00 w auli A123. Podczas prezentacji przedstawiciele ówczesnego Instytutu Pojazdów Szynowych i partnerskich firm przemysłowych przedstawili korzyści wynikające ze studiowania na specjalności oraz zasady rekrutacji.




W w ramach pierwszego etapu rekrutacji na nową Specjalność INŻYNIERIA POJAZDÓW SZYNOWYCH zgłosiło się i zakwalifikowało 24 kandydatów spośród różnych kierunków studiów Wydziału Mechanicznego.
W dniu 10.01.2018 roku odbył się II etap rekrutacji. W wyniku przeprowadzonych rozmów kwalifikacyjnych, Komisja Rekrutacyjna złożona z przedstawicieli IPSz PK, Grupy NEWAG oraz partnera przemysłowego KNORR-BREMSE Polska, wyłoniła 15-to osobową grupę studencką, która rozpoczęła zajęcia na Specjalności w semestrze letnim roku akademickiego 2017/18.

W dniu 25.01.2018 r. nasz Instytut wraz z partnerami przemysłowymi, zorganizował Dzień Otwarty specjalności INŻYNIERIA POJAZDÓW SZYNOWYCH. Wydarzenie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem podczas którego można było zasięgnąć szczegółowych informacji na temat IPS jak również zasad rekrutacji. Dodatkową atrakcją była możliwość wypróbowania swoich sił za sterami symulatora tramwaju.




28.02.2018 r. rozpoczęły się pierwsze zajęcia na pierwszej edycji specjalności.

19.04.2018 zorganizowany został kolejny Dzień Otwarty, czyli spotkanie informacyjne specjalności, podczas którego można było porozmawiać z nauczycielami tej specjalności, przedstawicielami firm partnerskich, a co najważniejsze również wymienić poglądy ze studentami, którzy już w tym roku skorzystali z tej innowacyjnej formy kształcenia.


W piątek 18.05.2018 roku studenci pierwszej edycji mieli okazję poznać tajniki budowy i eksploatacji taboru tramwajowego w Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze” Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie – partnera specjalności. Zobaczyli między innymi budowę podwozi i nadwozi, układów hamulcowych, układów napędowych, systemów i układów pomocniczych. Zapoznali się również z procesem eksploatacji tramwajów oraz zakresami prac przeglądowych, remontowych i modernizacyjnych wagonów. Brali także udział w specjalnie zorganizowanych przejazdach testowych tramwaju NGT6 na torze prób. Podczas tych przejazdów poznawali jak działają poszczególne systemy i układy w tramwajach oraz według jakich zasad przeprowadza się badania techniczne tramwajów. Mieli też niepowtarzalną szansę samodzielnego poprowadzenia tramwaju, aby jeszcze lepiej zrozumieć złożoność takiego pojazdu. Wszystko to oczywiście pod nadzorem wysoko wykwalifikowanego personelu MPK S.A. oraz przedstawicieli Instytutu Pojazdów Szynowych PK.








W dniu 25.05.2018 r. studenci pierwszej edycji uczestniczyli w praktycznych zajęciach laboratoryjnych w NEWAG S.A. – czyli głównej firmie partnerskiej Specjalności. Podczas tej wizyty zapoznali się budową nowoczesnych pojazdów szynowych oraz technologią ich wytwarzania. Poznali też przykładowe techniki spawania, które wykorzystuje się do produkcji konstrukcji metalowych pojazdów. Podczas zajęć mieli też możliwość wypróbowania się w roli maszynistów, czyli prowadzili elektryczny zespół trakcyjny typu 36WEa „Impuls” na specjalnym torze testowym na terenie zakładu. Wszystko to oczywiście pod nadzorem wykwalifikowanego personelu Grupy NEWAG i przedstawicieli IPSz PK.




W piątek 22 czerwca 2018 r. studenci pierwszej edycji uczestniczyli w laboratoriach podsumowujących cały przedmiot Budowa Pojazdów Szynowych. Zajęcia odbyły się w Zakładzie Południowym PKP INTERCITY S.A., gdzie szczegółowo omówiona została budowa podwozi lokomotyw, zespołów trakcyjnych i wagonów. Następnie grupa udała się do Pracowni Hamulców Instytutu Kolejnictwa, gdzie zapoznali się z procesem badań homologacyjnych układu hamulcowego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu 36WEd „Impuls 2”, wyprodukowanego przez NEWAG S.A. Przed nimi najważniejszy egzamin – właśnie z budowy pojazdów szynowych.







W dniach 19 – 20 września 2018 r. przedstawiciele specjalności brali udział w Międzynarodowych Targach Transportu szynowego INNOTRANS 2018 w Berlinie.To największe takie wydarzenie w Europie, odbywające się cyklicznie co 2 lata. Na torach wystawowych można było zobaczyć 155 pojazdów. Messe Berlin szacowało, że InnoTrans odwiedziło w tym roku ponad 130 tys. gości z całego świata.
Uczestniczenie w targach, to duży zastrzyk doświadczenia dla naszych studentów, którzy wybrali Inżynierię Pojazdów Szynowych jako specjalność.


W listopadzie 2018 roku studenci pierwszej edycji specjalności odbyli zajęcia laboratoryjne w zapleczu serwisowym Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, w firmie PROTOR S.A., zajmującej się naprawą i utrzymaniem wagonów towarowych oraz w zakładzie grupy GHH BONATRANS w czeskim Bohuminie, gdzie poznali tajniki wytwarzania zestawów kołowych do pojazdów szynowych.






W ramach zajęć z projektowania pojazdów szynowych studenci realizują projekty z wykorzystaniem specjalistycznego, trójwymiarowego oprogramowania CAD. Wykonują projekt mechaniczny, w którym muszą odpowiednio zaprojektować i dobierać komponenty niezbędne do wykonania określonej w zadaniu zabudowy. W następnym kroku weryfikują swój projekt numerycznie pod względem wytrzymałości, korzystając z Metody Elementów Skończonych. Po wprowadzonych modyfikacjach wynikających z procesu obliczeń, tworzą dokumentację konstrukcyjną w formie rysunków płaskich, zgodnie z zasadami rysunku technicznego. Zajęcia z projektowania są prowadzone przez zawodowych konstruktorów mechaników i inżynierów ds. obliczeń z NEWAG S.A.
Taka forma zajęć projektowych zapewnia, że studenci poznają proces projektowania oraz potrafią dobrać odpowiednie narzędzia programów CAD / CAE do zaprojektowania konkretnych rozwiązań technologicznych.


W ramach zajęć z projektowania pojazdów szynowych wiedza studentów z zakresu projektowania pojazdów szynowych została również poszerzona o systemy zabezpieczeń antykorozyjnych konstrukcji metalowych. Było to możliwe dzięki współpracy partnerskiej z firmą BARWA z Kielce. Przedstawiciel tej firmy podczas wykładu wprowadził ich w tajniki technologii powłok antykorozyjnych i lakierów. W przyszłym semestrze studenci odbędą praktyczne zajęcia w laboratoriach firmy.

Równolegle z powyższą tematyką zajęć trwają wykłady i laboratoria z przedmiotu Napęd i hamowanie pojazdów szynowych, prowadzone przez przedstawicieli firm partnerskich – KNORR-BREMSE, a w przyszłym semestrze również firmy MEDCOM z Warszawy.
14 grudnia 2018 roku odbyła się uroczystość wręczenia Nagród Rektora Politechniki Krakowskiej za rok 2018. Nagroda za osiągnięcia dydaktyczne została przyznana zespołowi, który opracował innowacyjny program nauczania i uruchomił specjalność Inżynieria Pojazdów Szynowych (G. Zając, M. Górowski, B. Szachniewicz, A. Sowa, M. Szkoda, M. Michnej). To kolejny dowód, że wybierając tą specjalność skorzystasz ze specjalistycznego i innowacyjnego programu kształcenia.

16.01.2019 r. odbyły się rozmowy kwalifikacyjne na drugą edycję specjalności. Komisja składająca się z przedstawicieli naszego Instytutu, NEWAG S.A. oraz KNORR-BREMSE Polska, wybrała spośród kandydatów 14-to osobową grupę, która już w lutym 2019 roku rozpocznie zajęcia.


Początkiem 2019 roku nawiązaliśmy współpracę dydaktyczną z Oddziałem Małopolskim spółki Przewozy Regionalne „POLREGIO”. Dzięki temu już od marca studenci specjalności, będą mogli zapoznać się z pracą drużyn trakcyjnych i zasadami ruchu pociągów, jeżdżąc wraz z maszynistami w pociągach obsługiwanych przez tego przewoźnika.
Inicjatywa ta, to kolejny krok w strategii innowacyjnego nauczania na specjalności IPS – łączenia teorii z praktyką.

W dniu 4 marca Dyrektor Instytutu dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK reprezentował naszą jednostkę na III Konferencji STUDIA DUALNE ODPOWIEDZIĄ NA POTRZEBY PRZEMYSŁU 4.0, w której uczestniczył Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Jarosław Gowin oraz Z-ca Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – Aleksander Nawrat. W ramach konferencji przedstawiono możliwości realizacji programu ogłoszonego przez NCBiR poświęconego kształceniu dualnemu, w które wpisuje się nasza innowacyjna specjalność – Inżynieria Pojazdów Szynowych.

12 kwietnia 2019 r. Studenci drugiej edycji specjalności uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych, w Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze” Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Analogicznie jak studenci poprzedniej edycji zapoznali się między innymi z budową podwozi i nadwozi, układów hamulcowych, układów napędowych, systemów i układów pomocniczych. Poznali też proces eksploatacji tramwajów oraz zakresy prac przeglądowych, remontowych i modernizacyjnych wagonów. Ważnym punktem zajęć była możliwość samodzielnego poprowadzenia tramwaju. Tym razem jazdy odbywały się na torze prób wagonem typu 126N „Nevelo” produkcji NEWAG S.A. Ostatnim punktem zajęć był przejazd przez automatyczną myjnię.






W kwietniu 2019 r. rozpoczęły się jazdy studentów specjalności w kabinach pojazdów trakcyjnych przewoźnika POLREGIO w ramach podpisanej umowy o współpracę w zakresie dydaktycznym i naukowo – badawczym. Ma to na celu zapoznanie studentów z pracą drużyn trakcyjnych oraz zasadami eksploatacji pociągów na szlakach kolejowych.


26 kwietnia 2019 studenci pierwszej edycji odbyli zajęcia laboratoryjne w firmie 3A Composites Mobility w Mielcu -> https://3acompositesmobility.com
Firma ta jest czołowym, europejskim producentem elementów kompozytowych do pojazdów szynowych. Była to okazja do zapoznania się z procesem projektowania i wytwarzania kompozytów do wyposażenia wnętrz pojazdów jak również komponentów zewnętrznych takich jak przede wszystkim ściany czołowe. Każdy mógł własnoręcznie uczestniczyć w produkcji laminatów, poznając szczegółowo sposoby ich wytwarzania. To kolejne zajęcia bezpośrednio przygotowujące przyszłych inżynierów do realizacji zadań projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych.


Zajęcia w mieleckiej fabryce poprzedzone były wykładem dotyczącym wykorzystywanym technologiom wytwarzania kompozytów (laminowanie ręczne, termoforming, Vacuum Resin Infusion (VAK) oraz Structural Sandwich Bonding (AVT). Poruszany był też bardzo ważny aspekt dotyczący procesu klejenia wg normy DIN 6701. Zajęcia te przeprowadzone były przez pracowników Firmy 3A Composites w naszym Instytucie.




Dzień przed kompozytami mieli zajęcia w firmie SPAWSYSTEM GNIEWCZYNA RAILWAY COMPONENTS Sp. z o. o. z Przeworska => www.spawsystem.pl w której poznawali proces produkcji konstrukcji spawanych do podwozi i nadwozi pojazdów szynowych.
Była to również kolejna okazja do praktycznego zapoznania się z technikami spawania, a po zajęciach zorganizowany został przejazd Przeworską Koleją Wąskotorową „Pogórzanin”.


9 czerwca 2019 roku partnerska firma KNORR-BREMSE zorganizowała zajęcia laboratoryjne związane z układami hamulcowymi dla studentów pierwszej edycji. Zajęcia te były uzupełnieniem praktycznym wykładów i zajęć projektowych.


10 maja 2019 roku studenci drugiej edycji uczestniczyli w praktycznych zajęciach laboratoryjnych w NEWAG S.A. Na terenie firmy zapoznali się z budową nowoczesnych pojazdów szynowych (elektrycznych i spalinowych) oraz technologią ich wytwarzania. Poznali też przykładowe techniki spawania, które wykorzystuje się do produkcji konstrukcji metalowych pojazdów. Pod okiem instruktorów spawania wykonywali spoiny zarówno do łączenia stali czarnej jak i aluminium.
Podczas zajęć mieli też możliwość wypróbowania się w roli maszynistów, czyli prowadzili nowoczesną elektryczną lokomotywę typu E6ACTa „Dragon 2” na specjalnym torze testowym.





Podczas tych zajęć mieli również za zadanie zapoznać się z rysunkami konstrukcyjnymi wybranych podzespołów pojazdów oraz zobaczyli Dział Badań i Rozwoju Grupy NEWAG – miejsce gdzie pracują konstruktorzy, technolodzy i projektanci realizujący projekty pojazdów produkowanych w firmie.
23 i 24 maja 2019 studenci pierwszej edycji byli w Warszawie gdzie pierwszego dnia odbyli zajęcia w Instytucie Kolejnictwa – największej polskiej jednostce badawczej, certyfikacyjnej i homologacyjnej pojazdów szynowych. Zobaczyli laboratoria związane z badaniami statycznymi, dynamicznymi taboru jak również te związane z materiałami w tym przede wszystkim aspektami niepalności materiałów. Specjalnie dla nich pokazano sposób badania tzw. nabiegania wagonów z wykorzystaniem specjalnej rampy grawitacyjnej.


Drugiego dnia zajęcia miały miejsce w firmie MEDCOM Sp. z.o.o. – światowego producenta układów energoelektronicznych w tym napędów trakcyjnych i systemów sterowania do pojazdów szynowych, autobusów elektrycznych i trolejbusów. Podczas części wykładowej poruszane były zagadnienia związane z teorią ruchu pojazdów szynowych oraz stosowanymi komponentami, układami i systemami. Ta część zakończyła się testem sprawdzającym. W ramach laboratoriów studenci zobaczyli jak projektuje i produkuje się komponenty do obwodów zasilania, napędów trakcyjnych i obwodów pomocniczych stosowanych w nowoczesnych pojazdach.
Wyjazd ten był też dla nich okazją powrotu do historii – po czwartkowych zajęciach odwiedzili „Stację Muzeum”, czyli warszawskie muzeum kolejnictwa.


Semestr letni roku akademickiego 2018/19 zakończyliśmy wyjściem laboratoryjnym ze studentami drugiej edycji do Zakładu Południowego PKP Intercity S.A. oraz do Pracowni Hamulców Instytutu Kolejnictwa. Było to podsumowanie zajęć z tematyki budowy pojazdów szynowych szczególnie w zakresie budowy podwozi i układów hamulcowych.




1 lipca 2019 studenci pierwszej edycji specjalności INŻYNIERIA POJAZDÓW SZYNOWYCH rozpoczęli płatny staż w firmie NEWAG S.A., w ramach programu stażowego Unii Europejskiej dla Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej. Przez najbliższe 3 miesiące będą zagłębiać się w tematykę projektowania, konstrukcji i wytwarzania pojazdów szynowych. Obecnie biorą czynny udział w procesie produkcyjnym pojazdów, aby poznać praktyczną stronę ich wytwarzania, a następnie rozpoczną prace projektowe w Zespole Konstrukcyjnym Działu Badań i Rozwoju. Od października natomiast realizować będą płatne staże specjalnościowe w wybranych firmach partnerskich, w ramach VII semestru studiów. Przez 4 miesiące będą zdobywać kolejne kompetencje związane z projektowaniem i technologią wytwarzania. Ten etap zakończy się w lutym 2020 roku obroną pracy inżynierskiej. Studenci, którzy na obydwa staże wybrali firmę NEWAG będą w niej łącznie przez ponad 7 miesięcy. Dzięki stażom zdobędą nieocenione praktyczne doświadczenie zawodowe jeszcze przed ukończeniem studiów. Powyższe staże inżynierskie to jedne z kluczowych etapów innowacyjnej formy kształcenia na dualnej specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych. Warto zauważyć, że studenci, którzy będą odbywać staż specjalnościowy w NEWAGu, zostaną na ten czas zatrudnieni, na umowę o pracę z możliwością jej przedłużenia po skończeniu studiów.


Rożne formy przybiera promowane naszej specjalności i kierunków na PK, ale czegoś takiego jeszcze nie było. Przy wjeździe do Nowego Sącza od strony Krakowa (DK 75) umieszczone zostały dwa bilbordy promujące nowy kierunek INŻYNIERIA ŚRODKÓW TRANSPORTU oraz prowadzoną na nim naszą dualną specjalność.


1. października 2019 roku dla studentów pierwszej edycji specjalności rozpoczął się nietypowy semestr i pierwszy taki w historii Uczelni. Rozpoczęli oni płatne staże inżynierskie w ramach VII semestru studiów, w wybranych przez siebie firmach partnerskich. Aż do końca stycznia 2020 roku będą rozwijać swoje kompetencje zawodowe w przedsiębiorstwach / instytucjach z branży pojazdów szynowych, czego efektem końcowym będzie obrona pracy inżynierskiej. Ich prace dyplomowe prowadzone są przez dwóch promotorów – przedstawicieli: uczelni i danej firmy przemysłowej. Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia.

24 października 2019 roku odbył się kolejny Dzień Otwarty specjalności. O godzinie 8:30 miała miejsce prezentacja specjalności dla studentów I-ego roku kierunku Inżynieria Środków Transportu (dawny kierunek „Transport”) , a następnie w holu budynku A można było szczegółowo zapoznać się z programem studiów, zasadami rekrutacji, porozmawiać z wykładowcami, przedstawicielami firm partnerskich oraz studentami dotychczasowych edycji. Była to również okazja do sprawdzenia się za sterami wirtualnego tramwaju w naszym przenośnym symulatorze. Jak zwykle wydarzenie spotkało się ze sporym zainteresowaniem.



15 listopada 2019 roku studenci drugiej edycji mieli zajęcia wyjazdowe w Zapleczu Technicznym Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, gdzie praktycznie zapoznali się jak wygląda obsługa, serwisowanie i zarządzanie taborem tego przewoźnika.

W dniu 29.11.2019 r. studenci drugiej edycji odbyli zajęcia laboratoryjne w Metrze Warszawskim Sp. z o.o. Podczas wizyty zapoznali się z budową i eksploatacją taboru warszawskiej kolei podziemnej. To pierwsza wizyta w tej firmie na specjalności IPS.

6 grudnia 2019 studenci drugiej edycji specjalności odbyli, analogicznie jak poprzednicy, zajęcia laboratoryjne w firmie GHH Bonatrans Group w czeskim Bohuminie. To czołowy, światowy producent kół i osi do zestawów kołowych pojazdów szynowych.

Przypominamy, że w ramach jedynej takiej dualnej formy kształcenia studenci pierwszej edycji specjalności od października odbywają płatne staże w wybranych firmach partnerskich. Wszystko to w ramach ich 7. semestru studiów. Zdobywają oni konkretne doświadczenie praktyczne wśród specjalistów różnych dziedzin przez cały semestr zimowy. To niepowtarzalna szansa na zdobycie kompetencji, potrzebnych w ich przyszłej pracy zawodowej.
Już pod koniec stycznia odbędą się obrony ich prac inżynierskich realizowanych pod nadzorem promotora uczelni oraz promotora z przemysłu.




Uprzejmie informujemy, że w pierwszym numerze magazynu „Kultura Bezpieczeństwa” ukazał się artykuł autorstwa Macieja Szkody i Macieja Michneja pt.: Kształcenie specjalistycznych kadr inżynierskich realizowane przez Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej, promujący naszą innowacyjną specjalność. „Kultura Bezpieczeństwa” to cykliczny magazyn wydawany przez Urząd Transportu Kolejowego, który ma propagować zasady kultury bezpieczeństwa na polskim rynku kolejowym.
Uroczysta premiera publikacji odbyła się 12 grudnia 2019 r. podczas gali UTK w Auli Fizyki Politechniki Warszawskiej.
Cały artykuł dostępny jest TUTAJ.

Przedstawiamy inżynierów pojazdów szynowych.
24 stycznia 2010 odbyły się obrony prac inżynierskich studentów pierwszej edycji specjalności dualnej Inżyniera Pojazdów Szynowych prowadzonej we współpracy z NEWAG S.A. oraz innymi wiodącymi firmami i instytucjami branżowymi.
Serdecznie gratulujemy wartościowych i zaawansowanych merytorycznie projektów, zrealizowanych przy współpracy nauki z przemysłem.


30.01.2020 r. zakończyła się rekrutacja na III-edycję specjalności. W wyniku rozmów kwalifikacyjnych wybraliśmy kolejną grupę 15. studentów, którzy od października rozpoczną studia na specjalności IPS.
3 sierpnia 2020 r. studenci drugiej edycji specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych rozpoczęli praktyki zawodowe, które od października będą kontynuowane jako staż w ramach VII semestru studiów. W tym roku studenci zdobywają kompetencje praktyczne w trzech firmach partnerskich: NEWAG S.A. (strategiczny partner specjalności), Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym S.A. w Krakowie oraz firmie Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o.
Bezpośredni kontakt z pojazdami i ich komponentami na produkcji, następnie realizacja zadań projektowych i eksploatacyjnych pod nadzorem wykwalifikowanych przedstawicieli przedsiębiorstw i nauczycieli akademickich to klucz to sukcesu kompetencyjnego.
Łączymy teorię z praktyką zgodnie z oczekiwaniami przyszłych pracodawców.

05.10.2020 studnia na specjalności rozpoczęli studenci trzeciej edycji.
26.10.2020 r uruchomiliśmy rekrutację na IV edycję specjalności. Wybrani studenci rozpoczną na niej zajęcia od 01.10.2021.
7 grudnia 2020 r. studenci dualnej specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych mieli zorganizowane zdalne zajęcia laboratoryjne prowadzone u strategicznego partnera specjalności – firmie NEWAG SA. Musimy sobie radzić jak możemy, by zapewnić najwyższy poziom jakości kształcenia.

15 czerwca 2021 studenci trzeciej edycji specjalności po długiej przerwie od zajęć w formie stacjonarnej spowodowanej pandemią, odbyli zajęcia laboratoryjne w NEWAG S.A. Wyjazd do tej firmy był uzupełnieniem styczniowych zajęć, przeprowadzonych w formie zdalnej.
We wrześniu 2021 studenci trzeciej edycji specjalności rozpoczęli praktyki i staże inżynierskie w ramach VII semestru studiów, w wybranych przez siebie firmach partnerskich. W tym roku studenci zdobywają praktyczne kompetencje w firmach takich: NEWAG SA, Koleje Małopolskie, KNORR-BREMSE oraz MPK SA w Krakowie.
W ramach jednej z sesji XXIV Konferencji Naukowej POJAZDY SZYNOWE, która odbywała się w dniach 12-15 września 2021 w Arłamowie, zaprezentowano specjalność IPS. Po omówieniu założeń dydaktycznych specjalności, absolwenci pierwszej edycji, przedstawili swoje projekty inżynierskie zrealizowane w ramach prac dyplomowych, a następnie omówili wpływ zdobytych w czasie stażu kompetencji na ich obecną pacę zawodową przy projektowaniu pojazdów szynowych. Sesję tą zaszczycili swoją obecnością Zbigniew Konieczek – Prezes Zarządu NEWAG SA oraz dr inż. Ignacy Góra – Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.








7 grudnia 2021 studenci IV edycji specjalności odbyli zajęcia laboratoryjne w NEWAG. Zajęcia dotyczyły budowy pojazdów szynowych i były kontynuacją tematyki prezentowanej podczas wykładów. Była to oczywiście również okazja do wypróbowania swoich sił w kabinie maszynisty – tym razem w EZT 45WE „Impuls”.




19.01.2022 roku odbyły się rozmowy kwalifikacyjne na V edycje specjalności. Wybrani w ramach tej kwalifikacji studenci rozpoczną zajęcia specjalnościowe od października. W komisji rekrutacyjnej brali udział przedstawiciele Katedry i partnerów przemysłowych – firm: NEWAG S.A. i KNORR-BREMSE. Serdecznie gratulujemy!

24 stycznia 2022 r. odbyły się obrony prac inżynierskich studentów III edycji dualnej specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych. Bardzo ciekawe i zaawansowane merytorycznie prace dotyczyły tematyki projektowania, obliczeń wytrzymałościowych, analiz eksploatacyjnych oraz koncepcji rozwojowych. Studenci realizowali je w ramach semestralnych, płatnych staży w firmach partnerskich IPS.
Nowym inżynierom pojazdów szynowych serdecznie gratulujemy i życzymy wszelkiej pomyślności!

23 i 30 marca 2022 odbyły się prezentacje ofert stażowych dla studentów IV edycji dualnej specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych. Zgodnie z programem studiów, studenci podczas całego VII semestru realizują zadania związane z działalnością wybranej firmy / instytucji branżowej, które zwieńczone są obroną pracy inżynierskiej.
Dzięki temu już podczas studiów szczegółowo zapoznają się z działalnością przemysłu i przygotowują do podjęcia pracy zawodowej. W tym roku miejsca na staż zaoferowały: NEWAG S.A., Urząd Transportu Kolejowego, Knorr-Bremse oraz Koleje Małopolskie.

1 kwietnia 2022 studenci IV edycji dualnej specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych w ramach laboratorium z przedmiotu „Systemy eksploatacji, diagnostyka i utrzymanie pojazdów szynowych” zapoznali się z działalnością zaplecza technicznego Łódzka Kolej Aglomeracyjna, w której obsługiwane są elektryczne zespoły trakcyjne serii FLIRT produkcji STADLER oraz IMPULS 2 produkcji NEWAG.





22 kwietnia studenci dualnej specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych odbyli wyjazdowe zajęcia laboratoryjne w firmie BARWA Kielce (https://barwa.kielce.pl), która zajmuje się technologiami powłok antykorozyjnych i jest dostawcą systemów lakierniczych między innymi do pojazdów szynowych. Firma jest partnerem handlowym PPG – światowego lidera na rynku farb i lakierów.W ramach zajęć studenci zapoznali się z tematyką technologii powłok lakierniczych stosowanych w pojazdach szynowych. W Laboratorium Powłok Adhezyjnych poznali również stosowane metody badawcze właściwości fizyko-mechanicznych powłok utwardzonych, odporności na czynniki zewnętrzne czy media agresywne. Tematyka zajęć była związana bezpośrednio z projektowaniem, technikami wytwarzania i eksploatacją pojazdów szynowych.

W dniu 22 kwietnia 2022 studenci dualnej specjalności IPS mieli zajęcia prowadzone przez przedstawicieli firmy 3A Composites Mobility => www.3acompositesmobility.com – czołowego europejskiego projektanta i producenta elementów kompozytowych do pojazdów szynowych i nie tylko.
W ramach zajęć studenci zostali zapoznani z zasadami projektowania i technologiami wytwarzania kompozytów. Poruszona została również tematyka projektowania i wykonywania połączeń klejonych, jakie stosuje się w taborze szynowym.
22 maja odbyli wizytę w siedzibie firmy, w Mielcu, gdzie w sposób praktyczny zapoznali się z tematyką projektowania i wytwarzania kompozytów.
To już kolejne zajęcia prowadzone przez 3A na specjalności IPS.






10 czerwca 2022 r. studenci IV edycji IPS wraz z słuchaczami studiów podyplomowych „Budowa i Eksploatacja Pojazdów Szynowych” wzięli udział w zajęciach laboratoryjnych, które odbyły się w firmie GHH Bonatrans Group w czeskim Bohuminie.
Uczestnicy w trakcie wizyty szczegółowo zapoznali się z technologią wytwarzania zestawów kołowych pojazdów szynowych.

W na przełomie października i listopada 2022 odbyły się zajęcia laboratoryjne studentów V edycji specjalności w NEWAG SA oraz MPK SA w Krakowie. Była to okazja do szczegółowego zapoznania z budową pojazdów szynowych i podzespołów, a w nowosądeckiej fabryce dodatkowo z zakresem technik wytwarzania. Podczas obydwu wielogodzinnych zajęć studenci mieli możliwość samodzielnego prowadzenia tramwaju i zespołu trakcyjnego na specjalnych torach testowych. Przy tej okazji zapoznali się z zasadami działania poszczególnych systemów i układów. Niewątpliwą atrakcją było również praktyczne szkolenie z podstaw spawania.











W ostatnim tygodniu stycznia 2023 odbyły się rozmowy kwalifikacyjne na VI edycję specjalności oraz obrony prac dyplomowych inżynierskich studentów IV edycji. Serdecznie gratulujemy.



W dniu 18 maja 2023 studenci V edycji odbyli zajęcia laboratoryjne z zakresu diagnostyki i eksploatacji pojazdów szynowych w zapleczu technicznym Kolei Małopolskich, podczas których zapoznali się z zasadami obsługi, diagnostyki i utrzymania elektrycznych zespołów trakcyjnych. Spółka Koleje Małopolskie jest partnerem specjalności IPS – dziękujemy za możliwość wizyty.





technologiami wytwarzania komponentów kompozytowych dla pojazdów szynowych podczas warsztatów zorganizowanych w firmie 3A Composites Mobility w Mielcu. W ramach części praktycznej mieli
W piątek 19 maja 2023 studenci V edycji zapoznawali się z technologiami wytwarzania komponentów kompozytowych dla pojazdów szynowych podczas warsztatów zorganizowanych w firmie 3A Composites Mobility w Mielcu. W ramach części praktycznej mieli możliwość własnoręcznego wykonywania kompozytu z wykorzystaniem technologii laminowania ręcznego oraz poznania innych technologii wytwarzania (np. wtrysku próżniowego). Wizyta w mieleckiej firmie pozwoliła również na zapoznanie z procesem klejenia szyb do ścian czołowych kabin pojazdów oraz całokształtem linii produkcyjnych. Cała wizyta poprzedzona była wykładem wprowadzającym.
To już trzecia wizyta w ramach edycji specjalności IPS u naszego mieleckiego Partnera. Serdecznie dziękujemy za profesjonalne przyjęcie i poświęcony czas. (fot.: 3A)












W dniu 26 maja 2023 odbyły się kolejne zajęcia laboratoryjne i wykładowe dla specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych w firmie MEDCOM. Tematyka zajęć dotyczyła układów napędowych i układów sterowania, aspektów bilansu mocy, obliczeń trakcyjnych, drgań skrętnych oczywiście w odniesieniu do pojazdów szynowych. Wszystko to uzupełnione było o obowiązujące wytyczne wymagań normatywnych i przeprowadzanych badań. Wizyta u naszego warszawskiego Partnera połączona była również z zapoznaniem się, z częścią produkcyjną firmy i nowoczesnymi liniami montażowymi.
Od początku istnienia IPS korzystamy z profesjonalnego wsparcia dydaktycznego MEDCOMu i dziękujemy z kolejną niezwykle ciekawą wizytę.
24 listopada 2023 studentki i studenci VI edycji dualnej specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych w ramach przedmiotu „Budowa środków transportu szynowego” odbyli sześciogodzinne zajęcia laboratoryjne w MPK SA w Krakowie. W ramach zajęć w Stacji Obsługi i Remontów oraz Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze” zapoznali się szczegółowo z budową wagonów tramwajowych i strategicznych ich komponentów.
Na zakończenie, już tradycyjnie, mogli spróbować swoich sił w prowadzeniu tramwaju na specjalnym torze testowym. Co ciekawe – prowadzili ten sam typ wagonu, którym jeździli na uczelni, w naszym symulatorze.





13 grudnia 2023 studentki i studenci VI edycji specjalności odbyli zajęcia z przedmiotu Budowa środków transportu szynowego w firmie NEWAG SA. W ramach blisko 8 h wizyty zapoznali się szczegółowo z budową oraz procesem projektowania i wytwarzania nowoczesnych pojazdów szynowych. Tradycyjnie też mieli możliwość poprowadzenia Impulsa2 na specjalnym torze testowym oraz praktycznie sprawdzić się w procesie spawania. Przypominamy, że nowosądecki producent jest strategicznym partnerem specjalności.








24 kwietnia 2024 studentki i studenci VI edycji specjalności odbyli zajęcia laboratoryjne w firmie 3A Composites Mobility w Mielcu. W ramach warsztatów zapoznali się z dostępnymi technologiami, wymaganiami projektowymi i procesem wytwarzania komponentów kompozytowych do pojazdów szynowych i własnoręcznie wykonali jeden z detali, który już za niedługo zostanie zamontowany w jednej z lokomotyw.
Była to również okazja do przyjrzenia się rygorystycznemu procesowi klejenia szyb czołowych kabin maszynistów.
Bardzo dziękujemy mieleckiej firmie za przyjęcie i zorganizowanie warsztatów dla kolejnej grupy studenckiej IPS.
Zdobywanie praktycznego doświadczania jest jednym z głównych założeń kształcenia na specjalności IPS.


















fot. 3A
15.05.2024 przyszli inżynierowie pojazdów szynowych poznali praktyczną stronę eksploatacji i utrzymania elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach zajęć z przedmiotu „Systemy eksploatacji, diagnostyka i utrzymanie pojazdów szynowych”. Zajęcia obywały się w Punkcie Techniczno Eksploatacyjnym Kolei Małopolskich. Dziękujemy serdecznie Dyrekcji KMŁ, za poświęcony czas i przekazaną bezcenną wiedzę na temat eksploatacji i utrzymania pojazdów szynowych.





12 lipca 2024 Anna Kaczor, studentka VI edycji specjalności otrzymała za swoje osiągnięcia nagrodę od PKP Intercity SA, patrona kształcenia. Została wyróżniona za najwyższą średnią wyników w nauce na swoim roku oraz artykuł naukowy, w którym przedstawia koncepcje ekologicznej modernizacji transportu kolejowego. Elektryfikacja kolei, alternatywne źródła napędu czy fotowoltaika na wagonach – na te aspekty zrównoważonego rozwoju w transporcie kolejowym zwraca uwagę studentka PK. Nagroda, którą otrzymała, to 5-dniowy wyjazd do Paryża połączony z udziałem w Letnich Igrzyskach Olimpijskich!


13 listopada 2024 odbyły się zajęcia laboratoryjne ze studentami VII edycji specjalności prowadzone przez KNORR-BREMSE Systemy Kolejowe Polska Sp. z o. o. – światowego dostawcę systemów i urządzeń hamulcowych do pojazdów szynowych. Zajęcia te stanowiły praktyczne uzupełnienie tematyki związanej z hamulcami przekazywanej przez przedstawicieli firmy w ramach zajęć wykładowych i projektowych.

27 listopada 2024 odbyły się całodniowe zajęcia laboratoryjne w firmie NEWAG SA – strategicznego partnera specjalności. Zapoznali się szczegółowo z budową i technikami wytwarzania pojazdów kolejowych. Zajęcia te stanowią ważne, praktyczne uzupełnienie treści wykładowych, a możliwość samodzielnego poprowadzenia lokomotywy na specjalnym torze testowym było jak zwykle dużą atrakcją.








W dniu 29.11.2024 r. Studenci specjalności w raz ze słuchaczami studiów podyplomowych „Budowa i Eksploatacja Pojazdów Szynowych uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych w firmie GHH Bonatrans Group w czeskim Bohuminie. Uczestnicy w trakcie wizyty szczegółowo zapoznali się z procesem oraz technologią wytwarzania zestawów kołowych pojazdów szynowych.

13 grudnia 2024 odbyły się zaawansowane zajęcia laboratoryjne w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym SA w Krakowie. Szczegółowa budowa podzespołów tramwajów omówiona została na terenie Stacji Obsługi i Remontów. Kolejny zakres tematyczny zrealizowany został na Stacji Obsługi Tramwajów, gdzie omówiona została konfiguracja i budowa wybranych typów pojazdów. Ostatnim etapem były jazdy testowe na specjalnym torze testowym w ramach, których omówione były zakresy sterowania jazdą oraz działania układów hamulcowych. Zwyczajowo była to też okazja do możliwości samodzielnego poprowadzenia tramwaju.

24 stycznia 2025 odbyły się obrony prac dyplomowych studentek i studentów VI edycji specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych. Serdecznie wszystkim gratulujemy wysokiego poziomu merytorycznego i życzymy wszelkiej pomyślności i sukcesów w życiu zawodowym jak i prywatnym.

W dniach 8 i 9 maja 2025 studenci odbyli zajęcia laboratoryjne w Warszawie. Pierwszego dnia w firmie MEDCOM Sp. z o.o. – czołowego polskiego producenta napędów trakcyjnych i układów zasilania do pojazdów szynowych. Zajęcia te były praktycznym uzupełnieniem części teoretycznej zrealizowanej 14 kwietnia na uczelni przez przedstawiciela firmy – dra inż. Janusza Bilińskiego.
Drugiego dnia odwiedzili Instytut Kolejnictwa, gdzie zapoznali się z zakresem certyfikacji i homologacji pojazdów szynowych, poznając stanowiska badawcze i zakresy badań realizowane w Laboratorium Badań Taboru.




