Pojedyncze strony

 

  • Gajewska Teresa dr inż., adiunkt
    Pracownik Zakładu Systemów Logistycznych M-08-2
    tel. 12/ 374-33-25
    pokój: A424
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
    publikacje: Google Scholar
  • Górowski Maciej mgr, asystent
    Pracownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 374-33-19
    pokój: K220C
    e-mail:  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
    publikacje: Google Scholar
  • Kaczor Grzegorz dr inż., adiunkt
    Pracownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 374-33-14
    pokój: A425
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
    publikacje: Google Scholar
  • Kisielewski Piotr dr hab. inż., prof.PK
    Pracownik Zakładu Systemów Logistycznych M-08-2
    tel. 12/ 374-33-12
    pokój: J213
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Korman Lucyna lic., Biblioteka IPSz
    tel. 12/ 374-33-17
    pokój: J211.2
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Kuczek Tomasz dr inż., adiunkt
    Pracownik Zakładu Systemów Logistycznych M-08-2
    tel. 12/ 374-37-67
    pokój: K220C
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
    strona www: http://m8.mech.pk.edu.pl/~kuczek/
    publikacje: Google Scholar
  • Kuźnar Małgorzata mgr inż. asystent
    Pracownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 374-36-59
    pokój: A430
    e-mail:  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Machno Magdalena dr inż. adiunkt
    Pracownik Zakładu Systemów Logistycznych M-08-2
    tel.: 12/ 374 36 56
    pokój: A422
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Michnej Maciej dr inż., adiunkt
    Zastępca Dyrektora Instytutu
    Pracownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 374-35-22
    pokój: A431
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
    publikacje: Google Scholar
  • Młynarski Stanisław dr hab. inż., prof. PK
    Kierownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 374-33-22
    pokój: A432
    e-mail:   This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Nowakowski Wojciech, technik
    tel. 12/ 374-33-12
    pokój: J213
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Rasiński Tymoteusz mgr inż., asystent
    Pracownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 628-33-14
    pokój: A425
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Smereka Jan mgr inż., st. specjalista n-t
    tel. 12/ 374-33-14
    pokój: A425
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Suchoszek Ewa, specjalista, Sekretariat IPSz
    tel. 12/ 374-33-10
    pokój: A419
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Szachniewicz Bartosz mgr inż., asystent dydaktyczny
    Pracownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 374-33-19
    pokój: K220C
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
    publikacje: Google Scholar
  • Szkoda Maciej dr hab. inż., prof. PK
    Dyrektor Instytutu
    Kierownik Zakładu Systemów Logistycznych M-08-2
    tel. 12/ 374-35-12
    pokój: A423
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
    strona www: http://m8.mech.pk.edu.pl/~szkoda/
    publikacje: Google Scholar
  • Stachura Rafał lic., informatyk, koordynator bezpieczeństwa IT
    tel. 12/ 374-36-57
    pokój: A441
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Zając Grzegorz dr hab. inż., prof. PK
    Pracownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 374-36-26
    pokój: A426
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Pracownicy emerytowani:

  • Cegielny Emil dr inż., em.
    tel. 12/ 374-36-25
    pokój: A421
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Grzyb Andrzej dr hab. inż., em.
    tel. 12/ 374-33-15
    pokój: J203
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Guzowski Stanisław dr hab. inż., em.
    tel. 12/ 374-36-58
    pokój: A427
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Karwala Krzysztof dr inż., em.
    tel. 12/ 374-36-56
    pokój: A422
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Piec Paweł dr hab. inż., em.
    tel. 12/ 374-33-16
    pokój: A428
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Sowa Andrzej dr hab. inż., em.
    Pracownik Zakładu Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych M-08-1
    tel. 12/ 374-33-18
    pokój: A429
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
    strona www: http://m8.mech.pk.edu.pl/~sowa/
  • Tułecki Adam dr inż., em.,
    tel. 12/ 374-33-24
    pokój: A436
    e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Terminy konsultacji w roku akademickim 2019/2020

 

 

  • Gajewska Teresa dr inż.
 
 
 

10:00 – 12:00

-

wtorek

 
 

pok. A424

 

tel. 628-33-25

 
         
  • Górowski Maciej mgr
 
 
 

09:15-10:00

-

czwartek

 
 

pok. K220C

 

tel. 374-33-19

 
         
  • Kaczor Grzegorz dr inż.
 
 
 

9:00 – 10:00

-

wtorek

 
 

11:00 – 12:00

-

środa

 
 

pok. A424

 

tel. 628-33-25

 
         
  • Kisielewski Piotr dr hab. inż.
 
 
 

12.00 – 14.00

-

wtorek

 
 

pok. K220d

 

tel. 628-33-12

 
         
  • Kuczek Tomasz dr inż.
 
 
 

09:00 – 10:00

-

poniedziałek

 
 

pok. K220c

 

tel. 628-37-67

 
         
  • Kuźnar Małgorzata mgr inż.
 
 
 

11:00 – 14:30

-

wtorek

 
 

pok. A430

 

tel. 628-36-59

 
         
  • Lorenc Augustyn dr inż.
 
 
 

11:00 – 14:30

-

wtorek

 
 

pok. A430

 

tel. 628-36-59

 
         
  • Machno Magdalena dr inż.
 
 
 

14:00 – 15:00

-

poniedziałek

 
 

08:00 – 09:00

-

czwartek

 
 

pok. A422

 

tel. 628-36-56

 
         
  • Michnej Maciej dr inż.
 
 
 

12:45 – 14:15

-

wtorek

 
 

pok. A431

 

tel. 628-35-22

 
         
  • Młynarski Stanisław dr hab. inż.
 
 
 

11:00 – 12:30

-

poniedziałek

 
 

09:00 – 10:00

-

wtorek

 
 

 pok. A432

 

tel. 28-33-22

 
         
  • Rasiński Tymoteusz mgr inż.
 
 
 

10:00 – 12:00

-

wtorek

 
 

pok. A425

 

tel. 628-33-14

 
         
  • Szachniewicz Bartosz mgr inż.
 
 
 

10:00 – 12:00

-

czwartek

 
 

pok. K220c

 

tel. 628-33-19

 
         
  • Szkoda Maciej dr hab. inż., prof. PK
 
 
 

13.45 – 14:45

-

środa

 
 

11:00 – 12:00

-

piątek

 
 

 pok. A423

 

tel. 628-35-12

 
         
  • Wyraz Elżbieta mgr inż.
 
 
 

09:15 – 10:45

-

środa (tydzień parzysty i nieparzysty)

 
 

14:30 – 16:00

-

czwartek (tydzień parzysty)

 
 

 pok. A422

 

tel. 628-36-56

 
         
  • Zając Grzegorz dr inż.
 
 
 

14:30 – 16:00

-

poniedziałek

 
 

pok. A426

 

tel. 628-36-26

 
         
         
  • Cegielny Emil dr inż.
 
 
 

10:00 – 11:00

-

czwartek

 
 

pok. A421

 

tel. 628-36-25

 
         
  • Guzowski Stanisław dr hab. inż.
 
 
 

11:00 – 12:00

-

wtorek

 
 

pok. A427

 

tel. 628-36-58

 
         
  • Sanecki Henryk dr hab. inż.
 
 
 

13:30 – 15:00

-

czwartek

 
 

pok. A429

 

tel. 628-33-18

 
         
  • Piec Paweł dr hab.inż. 
 
 
 

pok. A428 

 

tel. 628-33-16

 
         
  • Sowa Andrzej dr hab. inż.
 
 
 

12:00 – 13:30

-

poniedziałek

 
 

pok. A429

 

tel. 628-33-18

 

24 lutego 2020 r. rozpoczęliśmy zajęcia w ramach semestru letniego. Przed studentami kolejna solidna dawka wiedzy i kompetencji dotyczących branży pojazdów szynowych w tym liczne wyjazdy laboratoryjne do firm i instytucji branżowych. Do zajęć włączony oczywiście będzie też nasz symulator tramwaju.

 

 

 

 

Inżynieria Pojazdów Szynowych to uruchomiona w 2017 roku innowacyjna, prowadzona w systemie dualnym specjalność kształcenia kadry inżynierskiej na kierunku „Transport" / "Inżynieria Środków Transportu”, która jest odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się sektor budowy pojazdów szynowych oraz idące za tym zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę inżynierską w tej branży.

Specjalność ta łączy w sobie teorię i praktykę zgodnie z oczekiwaniami przyszłych pracodawców. W ramach przedmiotów specjalnościowych studenci zdobywają wiedzę, umiejętności oraz doświadczenie praktyczne z zakresu budowy, projektowania, technologii, certyfikacji, eksploatacji pojazdów szynowych, które umożliwiają im łatwe podjęcie pracy w przedsiębiorstwach związanych z transportem szynowym i innych dziedzinach gospodarki. 

Głównym założeniem specjalności jest ścisła współpraca z przedsiębiorstwami branżowymi. Grupy studenckie liczące maksymalnie 15 osób spełniają założenia idei „mistrz – uczeń” czyli zapewnienia odpowiedniego kontaktu dydaktycznego studenta z wykładowcą i wysoko kwalifikowanymi praktykami w tej dziedzinie.

Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli akademickich Politechniki Krakowskiej jak również przedstawicieli przemysłu oraz przedsiębiorstw i instytucji branżowych zajmujących się projektowaniem, produkcją, eksploatacją pojazdów, ich komponentów lub systemów. 

Specjalność Inżynieria Pojazdów Szynowych prowadzona jest przez Instytut Pojazdów Szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej przy współpracy z Grupą NEWAG – czołowym polskim producentem nowoczesnego taboru szynowego oraz z innymi wiodącymi firmami z branży przemysłu taboru szynowego. 

 


Główni partnerzy specjalności IPS:

     

             

 

    

 

 

Największą innowacją w stosunku do innych prowadzonych specjalności są płatne praktyki inżynierskie (z możliwością zatrudnienia na umowę o pracę) trwające przez cały ostatni semestr w wybranym przedsiębiorstwie. Podczas tych praktyk student efektywnie wykorzysta zdobytą na uczelni wiedzę oraz umiejętności. Będzie pracował używając systemów informatycznych, których obsługi nauczył się podczas laboratoriów komputerowych na uczelni. Praca dyplomowa inżynierska będzie realizowana z tematyki związanej, z projektami wykonywanymi podczas praktyki w przemyśle pod kierunkiem dwóch promotorów: przedstawicieli uczelni i przemysłu.

 

 

Przedstawiamy pierwszych inżynierów pojazdów szynowych.
24 stycznia 2010 odbyły się obrony prac inżynierskich studentów pierwszej edycji specjalności dualnej Inżyniera Pojazdów Szynowych prowadzonej we współpracy z NEWAG S.A. oraz innymi wiodącymi firmami i instytucjami branżowymi.
Serdecznie gratulujemy wartościowych i zaawansowanych merytorycznie projektów, zrealizowanych przy współpracy nauki z przemysłem.

Prezentacja specjalności - pobierz PDF

Prezentacja w formacie PDF

 

30.01.2020 r. zakończyła się rekrutacja na III-edycję specjalności. W wyniku rozmów kwalifikacyjnych wybraliśmy kolejną grupę 15. studentów, którzy od października rozpoczną studia na specjalności IPS.

Wtedy też rozpocznie się rekrutacja na IV edycję.

 
DOKUMENTY REKRUTACYJNE:

Zasady wyboru specjalności (PDF)

Formularz aplikacji (PDF)

Formularz aplikacji (PDF)

Formularz aplikacji (PDF)

Rekrutacja odbywa się spośród studentów wszystkich kierunków Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej. Dla wszystkich zainteresowanych udostępnione są materiały dotyczące podstaw budowy i eksploatacji pojazdów szynowych wraz z pozycjami literatury, z którymi zapoznanie się będzie przydatne do przejścia kolejnych etapów kwalifikacji. Materiały te są do pobrania w Sekretariacie Instytutu Pojazdów Szynowych. Warunkiem otrzymania materiałów jest złożenie deklaracji studenta o przystąpieniu do procesu kwalifikacji.

 

WYBRANE WYDARZENIA z życia IPS chronologicznie:

W listopadzie 2017 rozpoczęła się pierwsza rekrutacja na specjalność spośród WSZYSTKICH studentów Wydziału Mechanicznego, którzy są obecnie po 3-im semestrze studiów i chcieliby rozpocząć studia na IPS od letniego semestru roku akademickiego 2017/18.

Pierwsze spotkanie informacyjne miało miejsce w dniu 8 listopada 2017 o godzinie 13:00 w auli A123. Podczas prezentacji przedstawiciele IPSz PK i partnerskich firm przemysłowych przedstawili korzyści wynikające ze studiowania na specjalności oraz zasady rekrutacji.

 

 

W w ramach pierwszego etapu rekrutacji na nową Specjalność INŻYNIERIA POJAZDÓW SZYNOWYCH zgłosiło się i zakwalifikowało 24 kandydatów spośród różnych kierunków studiów Wydziału Mechanicznego.

W dniu 10.01.2018 roku odbył się II etap rekrutacji. W wyniku przeprowadzonych rozmów kwalifikacyjnych, Komisja Rekrutacyjna złożona z przedstawicieli IPSz PK, Grupy NEWAG oraz partnera przemysłowego KNORR-BREMSE Polska, wyłoniła 15-to osobową grupę studencką, która rozpoczęła zajęcia na Specjalności w semestrze letnim roku akademickiego 2017/18.

 

W dniu 25.01.2018 r. nasz Instytut wraz z partnerami przemysłowymi, zorganizował Dzień Otwarty specjalności INŻYNIERIA POJAZDÓW SZYNOWYCH. Wydarzenie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem podczas którego można było zasięgnąć szczegółowych informacji na temat IPS jak również zasad rekrutacji. Dodatkową atrakcją była możliwość wypróbowania swoich sił za sterami symulatora tramwaju.

Dzień Otwarty IPS  Dzień Otwarty IPS

Dzień Otwarty IPS  Dzień Otwarty IPS

 

28.02.2018 r. rozpoczęły się pierwsze zajęcia na pierwszej edycji Specjalności. W tym semestrze studenci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu budowy i eksploatacji pojazdów szynowych oraz komputerowego wspomagania projektowania CAD - 3D.

 

19.04.2018 zorganizowany został kolejny Dzień Otwarty, czyli spotkanie informacyjne Specjalności, podczas którego można było porozmawiać z nauczycielami tej specjalności, przedstawicielami firm partnerskich, a co najważniejsze również wymienić poglądy ze studentami, którzy już w tym roku skorzystali z tej innowacyjnej formy kształcenia. 

 

W piątek 18.05.2018 rokubstudenci mieli okazję poznać tajniki budowy i eksploatacji taboru tramwajowego w Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze” Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie - partnera specjalności. Zobaczyli między innymi budowę podwozi i nadwozi, układów hamulcowych, układów napędowych, systemów i układów pomocniczych. Zapoznali się również z procesem eksploatacji tramwajów oraz zakresami prac przeglądowych, remontowych i modernizacyjnych wagonów. Brali także udział w specjalnie zorganizowanych przejazdach testowych tramwaju NGT6 na torze prób. Podczas tych przejazdów poznawali jak działają poszczególne systemy i układy w tramwajach oraz według jakich zasad przeprowadza się badania techniczne tramwajów. Mieli też niepowtarzalną szansę samodzielnego poprowadzenia tramwaju, aby jeszcze lepiej zrozumieć złożoność takiego pojazdu. Wszystko to oczywiście pod nadzorem wysoko wykwalifikowanego personelu MPK S.A. oraz przedstawicieli Instytutu Pojazdów Szynowych PK.

   

   

 

W dniu 25.05.2018 r. studenci uczestniczyli w praktycznych zajęciach laboratoryjnych w NEWAG S.A. - czyli głównej firmie partnerskiej Specjalności. Podczas tej wizyty zapoznali się budową nowoczesnych pojazdów szynowych oraz technologią ich wytwarzania. Poznali też przykładowe techniki spawania, które wykorzystuje się do produkcji konstrukcji metalowych pojazdów. Podczas zajęć mieli też możliwość wypróbowania się w roli maszynistów, czyli prowadzili elektryczny zespół trakcyjny typu 36WEa "Impuls" na specjalnym torze testowym na terenie zakładu. Wszystko to oczywiście pod nadzorem wykwalifikowanego personelu Grupy NEWAG i przedstawicieli IPSz PK.

   

 
W piątek 22 czerwca 2018 r. studenci uczestniczyli w laboratoriach podsumowujących cały przedmiot Budowa Pojazdów Szynowych. Zajęcia odbyły się w Zakładzie Południowym PKP INTERCITY S.A., gdzie szczegółowo omówiona została budowa podwozi lokomotyw, zespołów trakcyjnych i wagonów. Następnie grupa udała się do Pracowni Hamulców Instytutu Kolejnictwa, gdzie zapoznali się z procesem badań homologacyjnych układu hamulcowego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu 36WEd "Impuls 2", wyprodukowanego przez NEWAG S.A. Teraz przed nimi najważniejszy egzamin - właśnie z budowy pojazdów szynowych.
 
 
   
 
   

 

W dniach 19 - 20 września 2018 r. przedstawiciele specjalności brali udział w Międzynarodowych Targach Transportu szynowego INNOTRANS 2018 w Berlinie.To największe takie wydarzenie w Europie, odbywające się cyklicznie co 2 lata. Na torach wystawowych można było zobaczyć 155 pojazdów. Messe Berlin szacowało, że InnoTrans odwiedziło w tym roku ponad 130 tys. gości z całego świata.

Uczestniczenie w targach, to duży zastrzyk doświadczenia dla naszych studentów, którzy wybrali Inżynierię Pojazdów Szynowych jako specjalność.

 

 

W listopadzie 2018 roku studenci pierwszej edycji specjalności odbyli zajęcia laboratoryjne w zapleczu serwisowym Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, w firmie PROTOR S.A., zajmującej się naprawą i utrzymaniem wagonów towarowych oraz w zakładzie grupy GHH BONATRANS w czeskim Bohuminie, gdzie poznali tajniki wytwarzania zestawów kołowych do pojazdów szynowych.

 

 

  

W ramach zajęć z projektowania pojazdów szynowych studenci realizują projekty z wykorzystaniem specjalistycznego, trójwymiarowego oprogramowania CAD. Wykonują projekt mechaniczny, w którym muszą odpowiednio zaprojektować i dobierać komponenty niezbędne do wykonania określonej w zadaniu zabudowy. W następnym kroku weryfikują swój projekt numerycznie pod względem wytrzymałości, korzystając z Metody Elementów Skończonych. Po wprowadzonych modyfikacjach wynikających z procesu obliczeń, tworzą dokumentację konstrukcyjną w formie rysunków płaskich, zgodnie z zasadami rysunku technicznego. Zajęcia z projektowania są prowadzone przez zawodowych konstruktorów mechaników i inżynierów ds. obliczeń z NEWAG S.A.
Taka forma zajęć projektowych zapewnia, że studenci poznają proces projektowania oraz potrafią dobrać odpowiednie narzędzia programów CAD / CAE do zaprojektowania konkretnych rozwiązań technologicznych.

 

 

W ramach zajęć z projektowania pojazdów szynowych wiedza studentów z zakresu projektowania pojazdów szynowych została również poszerzona o systemy zabezpieczeń antykorozyjnych konstrukcji metalowych. Było to możliwe dzięki współpracy partnerskiej z firmą BARWA z Kielce. Przedstawiciel tej firmy podczas wykładu wprowadził ich w tajniki technologii powłok antykorozyjnych i lakierów. W przyszłym semestrze studenci odbędą praktyczne zajęcia w laboratoriach firmy.

 Pan Rafał Pauli z firmy BARWA (środek), Maciej Michnej - Zastępca Dyrektora IPSz (z prawej), Maciej Górowski - NEWAG S.A. / IPSz (z lewej)

Równolegle z powyższą tematyką zajęć trwają wykłady i laboratoria z przedmiotu Napęd i hamowanie pojazdów szynowych, prowadzone przez przedstawicieli firm partnerskich - KNORR-BREMSE, a w przyszłym semestrze również firmy MEDCOM z Warszawy.

 

14 grudnia 2018 roku odbyła się uroczystość wręczenia Nagród Rektora Politechniki Krakowskiej za rok 2018. Nagroda za osiągnięcia dydaktyczne została przyznana zespołowi, który opracował innowacyjny program nauczania i uruchomił specjalność Inżynieria Pojazdów Szynowych (G. Zając, M. Górowski, B. Szachniewicz, A. Sowa, M. Szkoda, M. Michnej). To kolejny dowód, że wybierając tą specjalność skorzystasz ze specjalistycznego i innowacyjnego programu kształcenia.

 

 

16.01.2019 r. odbyły się rozmowy kwalifikacyjne na drugą edycję specjalności. Komisja składająca się z przedstawicieli naszego Instytutu, NEWAG S.A. oraz KNORR-BREMSE Polska, wybrała spośród kandydatów 14-to osobową grupę, która już w lutym 2019 roku rozpocznie zajęcia.

 

Początkiem 2019 roku nawiązaliśmy współpracę dydaktyczną z Oddziałem Małopolskim spółki Przewozy Regionalne "POLREGIO". Dzięki temu już od marca studenci specjalności, będą mogli zapoznać się z pracą drużyn trakcyjnych i zasadami ruchu pociągów, jeżdżąc wraz z maszynistami w pociągach obsługiwanych przez tego przewoźnika.
Inicjatywa ta, to kolejny krok w strategii innowacyjnego nauczania na specjalności IPS - łączenia teorii z praktyką.

 

W dniu 4 marca Dyrektor Instytutu dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK reprezentował naszą jednostkę na III Konferencji STUDIA DUALNE ODPOWIEDZIĄ NA POTRZEBY PRZEMYSŁU 4.0, w której uczestniczył Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego - Jarosław Gowin oraz Z-ca Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - Aleksander Nawrat. W ramach konferencji przedstawiono możliwości realizacji programu ogłoszonego przez NCBiR poświęconego kształceniu dualnemu, w które wpisuje się nasza innowacyjna specjalność - Inżynieria Pojazdów Szynowych.

 

 

12 kwietnia 2019 r. Studenci drugiej edycji specjalności uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych, w Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze” Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Analogicznie jak studenci poprzedniej edycji zapoznali się między innymi z budową podwozi i nadwozi, układów hamulcowych, układów napędowych, systemów i układów pomocniczych. Poznali też proces eksploatacji tramwajów oraz zakresy prac przeglądowych, remontowych i modernizacyjnych wagonów. Ważnym punktem zajęć była możliwość samodzielnego poprowadzenia tramwaju. Tym razem jazdy odbywały się na torze prób wagonem typu 126N "Nevelo" produkcji NEWAG S.A. Ostatnim punktem zajęć był przejazd przez automatyczną myjnię.

 

 

 

 

W kwietniu 2019 r. rozpoczęły się  jazdy studentów specjalności w kabinach pojazdów trakcyjnych przewoźnika POLREGIO w ramach podpisanej umowy o współpracę w zakresie dydaktycznym i naukowo - badawczym.  Ma to na celu zapoznanie studentów z pracą drużyn trakcyjnych oraz zasadami eksploatacji pociągów na szlakach kolejowych.

 

 

26 kwietnia 2019 studenci pierwszej edycji odbyli zajęcia laboratoryjne w firmie 3A Composites Mobility w Mielcu -> https://3acompositesmobility.com
Firma ta jest czołowym, europejskim producentem elementów kompozytowych do pojazdów szynowych. Była to okazja do zapoznania się z procesem projektowania i wytwarzania kompozytów do wyposażenia wnętrz pojazdów jak również komponentów zewnętrznych takich jak przede wszystkim ściany czołowe. Każdy mógł własnoręcznie uczestniczyć w produkcji laminatów, poznając szczegółowo sposoby ich wytwarzania. To kolejne zajęcia bezpośrednio przygotowujące przyszłych inżynierów do realizacji zadań projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych.

 

Zajęcia w mieleckiej fabryce poprzedzone były wykładem dotyczącym wykorzystywanym technologiom wytwarzania kompozytów (laminowanie ręczne, termoforming, Vacuum Resin Infusion (VAK) oraz Structural Sandwich Bonding (AVT). Poruszany był też bardzo ważny aspekt dotyczący procesu klejenia wg normy DIN 6701. Zajęcia te przeprowadzone były przez pracowników Firmy 3A Composites w naszym Instytucie.

 

 

 

Dzień przed kompozytami mieli zajęcia w firmie SPAWSYSTEM GNIEWCZYNA RAILWAY COMPONENTS Sp. z o. o. z Przeworska => www.spawsystem.pl w której poznawali proces produkcji konstrukcji spawanych do podwozi i nadwozi pojazdów szynowych.
Była to również kolejna okazja do praktycznego zapoznania się z technikami spawania, a po zajęciach zorganizowany został przejazd Przeworską Koleją Wąskotorową "Pogórzanin".

 

 

9 czerwca 2019 roku partnerska firma KNORR-BREMSE zorganizowała zajęcia laboratoryjne związane z układami hamulcowymi dla studentów pierwszej edycji. Zajęcia te były uzupełnieniem praktycznym wykładów i zajęć projektowych.

 

 

10 maja 2019 roku studenci drugiej edycji uczestniczyli w praktycznych zajęciach laboratoryjnych w NEWAG S.A.

Na terenie firmy zapoznali się z budową nowoczesnych pojazdów szynowych (elektrycznych i spalinowych) oraz technologią ich wytwarzania. Poznali też przykładowe techniki spawania, które wykorzystuje się do produkcji konstrukcji metalowych pojazdów. Pod okiem instruktorów spawania wykonywali spoiny zarówno do łączenia stali czarnej jak i aluminium.

Podczas zajęć mieli też możliwość wypróbowania się w roli maszynistów, czyli prowadzili nowoczesną elektryczną lokomotywę typu E6ACTa "Dragon 2" na specjalnym torze testowym.

 

 

Podczas tych zajęć mieli również za zadanie zapoznać się z rysunkami konstrukcyjnymi wybranych podzespołów pojazdów oraz zobaczyli Dział Badań i Rozwoju Grupy NEWAG - miejsce gdzie pracują konstruktorzy, technolodzy i projektanci realizujący projekty pojazdów produkowanych w firmie.

 

23 i 24 maja 2019 studenci pierwszej edycji byli w Warszawie gdzie pierwszego dnia odbyli zajęcia w Instytucie Kolejnictwa - największej polskiej jednostce badawczej, certyfikacyjnej i homologacyjnej pojazdów szynowych. Zobaczyli laboratoria związane z badaniami statycznymi, dynamicznymi taboru jak również te związane z materiałami w tym przede wszystkim aspektami niepalności materiałów. Specjalnie dla nich pokazano sposób badania tzw. nabiegania wagonów z wykorzystaniem specjalnej rampy grawitacyjnej.

   

Drugiego dnia zajęcia miały miejsce w firmie MEDCOM Sp. z.o.o. - światowego producenta układów energoelektronicznych w tym napędów trakcyjnych i systemów sterowania do pojazdów szynowych, autobusów elektrycznych i trolejbusów. Podczas części wykładowej poruszane były zagadnienia związane z teorią ruchu pojazdów szynowych oraz stosowanymi komponentami, układami i systemami. Ta część zakończyła się testem sprawdzającym. W ramach laboratoriów studenci zobaczyli jak projektuje i produkuje się komponenty do obwodów zasilania, napędów trakcyjnych i obwodów pomocniczych stosowanych w nowoczesnych pojazdach.

 

Wyjazd ten był też dla nich okazją powrotu do historii - po czwartkowych zajęciach odwiedzili "Stację Muzeum", czyli warszawskie muzeum kolejnictwa.

 

Semestr letni roku akademickiego 2018/19 zakończyliśmy wyjściem laboratoryjnym ze studentami drugiej edycji  do Zakładu Południowego PKP Intercity S.A. oraz do Pracowni Hamulców Instytutu Kolejnictwa. Było to podsumowanie zajęć z tematyki budowy pojazdów szynowych szczególnie w zakresie budowy podwozi i układów hamulcowych.

 

 

 

1 lipca 2019 studenci pierwszej edycji specjalności INŻYNIERIA POJAZDÓW SZYNOWYCH rozpoczęli płatny staż w firmie NEWAG S.A., w ramach programu stażowego Unii Europejskiej dla Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej. Przez najbliższe 3 miesiące będą zagłębiać się w tematykę projektowania, konstrukcji i wytwarzania pojazdów szynowych. Obecnie biorą czynny udział w procesie produkcyjnym pojazdów, aby poznać praktyczną stronę ich wytwarzania, a następnie rozpoczną prace projektowe w Zespole Konstrukcyjnym Działu Badań i Rozwoju.
Od października natomiast realizować będą płatne staże specjalnościowe w wybranych firmach partnerskich, w ramach VII semestru studiów. Przez 4 miesiące będą zdobywać kolejne kompetencje związane z projektowaniem i technologią wytwarzania. Ten etap zakończy się w lutym 2020 roku obroną pracy inżynierskiej. Studenci, którzy na obydwa staże wybrali firmę NEWAG będą w niej łącznie przez ponad 7 miesięcy. Dzięki stażom zdobędą nieocenione praktyczne doświadczenie zawodowe jeszcze przed ukończeniem studiów.
Powyższe staże inżynierskie to jedne z kluczowych etapów innowacyjnej formy kształcenia na dualnej specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych. Warto zauważyć, że studenci, którzy będą odbywać staż specjalnościowy w NEWAGu, zostaną na ten czas zatrudnieni, na umowę o pracę z możliwością jej przedłużenia po skończeniu studiów.
 
 
 
 
Rożne formy przybiera promowane naszej specjalności i kierunków na PK, ale czegoś takiego jeszcze nie było. Przy wjeździe do Nowego Sącza od strony Krakowa (DK 75) umieszczone zostały dwa bilbordy promujące nowy kierunek INŻYNIERIA ŚRODKÓW TRANSPORTU oraz prowadzoną na nim naszą dualną specjalność.
 
 
 
 
1-ego października 2019 roku dla studentów pierwszej edycji specjalności rozpoczął się nietypowy semestr i pierwszy taki w historii Uczelni. Rozpoczęli oni płatne staże inżynierskie w ramach VII semestru studiów, w wybranych przez siebie firmach partnerskich. Aż do końca stycznia 2020 roku będą rozwijać swoje kompetencje zawodowe w przedsiębiorstwach / instytucjach z branży pojazdów szynowych, czego efektem końcowym będzie obrona pracy inżynierskiej. Ich prace dyplomowe prowadzone są przez dwóch promotorów - przedstawicieli: uczelni i danej firmy przemysłowej. Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia.
 
 
 
 

24 października 2019 roku odbył się kolejny Dzień Otwarty specjalności. O godzinie 8:30 miała miejsce prezentacja specjalności dla studentów I-ego roku kierunku Inżynieria Środków Transportu (dawny kierunek "Transport") , a następnie w holu budynku A można było szczegółowo zapoznać się z programem studiów, zasadami rekrutacji, porozmawiać z wykładowcami, przedstawicielami firm partnerskich oraz studentami dotychczasowych edycji. Była to również okazja do sprawdzenia się za sterami wirtualnego tramwaju w naszym przenośnym symulatorze. Jak zwykle wydarzenie spotkało się ze sporym zainteresowaniem.


 

 

 

15 listopada 2019 roku studenci drugiej edycji mieli zajęcia wyjazdowe w Zapleczu Technicznym Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, gdzie praktycznie zapoznali się jak wygląda obsługa, serwisowanie i zarządzanie taborem tego przewoźnika.

 

 

W dniu 29.11.2019 r. studenci drugiej edycji odbyli zajęcia laboratoryjne w Metrze Warszawskim Sp. z o.o. Podczas wizyty zapoznali się z budową i eksploatacją taboru warszawskiej kolei podziemnej. To pierwsza wizyta w tej firmie na specjalności IPS.

 

 

6 grudnia 2019 studenci drugiej edycji specjalności odbyli, analogicznie jak poprzednicy, zajęcia laboratoryjne w firmie GHH Bonatrans Group w czeskim Bohuminie. To czołowy, światowy producent kół i osi do zestawów kołowych pojazdów szynowych.

 

Przypominamy, że w ramach jedynej takiej dualnej formy kształcenia studenci pierwszej edycji specjalności od października odbywają płatne staże w wybranych firmach partnerskich. Wszystko to w ramach ich 7. semestru studiów. Zdobywają oni konkretne doświadczenie praktyczne wśród specjalistów różnych dziedzin przez cały semestr zimowy.To niepowtarzalna szansa na zdobycie kompetencji, potrzebnych w ich przyszłej pracy zawodowej.

Już pod koniec stycznia odbędą się obrony ich prac inżynierskich realizowanych pod nadzorem promotora uczelni oraz promotora z przemysłu.

 

 

 

Uprzejmie informujemy, że w pierwszym numerze magazynu "Kultura Bezpieczeństwa" ukazał się artykuł autorstwa Macieja Szkody i Macieja Michneja pt.: Kształcenie specjalistycznych kadr inżynierskich realizowane przez Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej, promujący naszą innowacyjną specjalność. „Kultura Bezpieczeństwa" to cykliczny magazyn wydawany przez Urząd Transportu Kolejowego, który ma propagować zasady kultury bezpieczeństwa na polskim rynku kolejowym.
Uroczysta premiera publikacji odbyła się 12 grudnia 2019 r. podczas gali UTK w Auli Fizyki Politechniki Warszawskiej.

Cały artykuł dostępny jest TUTAJ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstawiamy inżynierów pojazdów szynowych.
24 stycznia 2010 odbyły się obrony prac inżynierskich studentów pierwszej edycji specjalności dualnej Inżyniera Pojazdów Szynowych prowadzonej we współpracy z NEWAG S.A. oraz innymi wiodącymi firmami i instytucjami branżowymi.
Serdecznie gratulujemy wartościowych i zaawansowanych merytorycznie projektów, zrealizowanych przy współpracy nauki z przemysłem.

 

30.01.2020 r. zakończyła się rekrutacja na III-edycję specjalności. W wyniku rozmów kwalifikacyjnych wybraliśmy kolejną grupę 15. studentów, którzy od października rozpoczną studia na specjalności IPS.

 

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY! TRWA REKRUTACJA NA III edycję 2020-2021

UWAGA DYPLOMANCI  

 

Informujemy, że egzamin dyplomowy dla studentów I i II stopnia

studiów stacjonarnych i niestacjonarnych odbędzie się

w dniu 13 lutego 2020 r.

o godzinie 9:00, w sali A420

 

 


 

Informujemy, że egzamin dyplomowy dla studentów I i II stopnia

studiów stacjonarnych i niestacjonarnych planowany jest

w dniu 21 lutego 2020 r.

o godzinie 9:00, w sali A420

 

Składanie prac wraz z kompletem dokumentów (wzory zamieszczone na stronie WM)

w dniu 10 lutego 2020 r.

W dniu 27.01.2020 odbył się historyczny przejazd, pierwszym autonomicznym tramwajem w Polsce w ramach projektu "Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych". Pojazd ten przejechał trasę z przystanku Muzeum Narodowe do pętli na Cichym Kąciku i z powrotem. W prezentacji uczestniczyli m.in. Prezydent Miasta Krakowa prof. Jacek Majchrowski, Prezes Zarządu firmy NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie dr Rafał Świerczyński, Prorektor ds. ogólnych Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Białkiewicz, Dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Jerzy Sładek, Dyrektor Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. Maciej Szkoda prof. PK.

 

System autonomicznej jazdy tramwaju realizowany jest w ramach projektu badawczo-rozwojowego, dla którego zaprojektowany i wykonany został układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością  sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego).

 

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.

Celem projektu jest przede wszystkim wdrożenie tzw. asystenta dla prowadzącego, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

Nadzór nad pracą motorniczego będzie odbywał się w zakresie:

  •  czuwania nad prędkością - zwalnianie w przypadku gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań,

  •  przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych,

  •  wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu - dostosowanie prędkości,

  •  automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej,

  •  opcjonalnie - komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.

Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują:

  •  precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego,

  •  zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód,

  •  zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju,

  •  rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym "asystentem motorniczego".

Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

Pomysłodawcą projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” jest dr inż. Maciej Michnej, zastępca dyrektora Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Natomiast koordynacją działań pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi podmiotami w projekt zajął się Maciej Górowski, pracownik Instytutu Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego PK i kierownik Działu Badań i Rozwoju spółki NEWAG S.A.

Projekt realizowany jest we współpracy takich podmiotów jak: NEWAG S.A., Politechnika Krakowska, Instytut Pojazdów Szynowych PK, CYBID Sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz MEDCOM Sp. z o.o.

Wybrane filmy z przejazdu można obejrzeć: TUTAJ i TUTAJ

 

Przedstawiamy inżynierów pojazdów szynowych.
24 stycznia 2010 odbyły się obrony prac inżynierskich studentów pierwszej edycji specjalności dualnej Inżyniera Pojazdów Szynowych prowadzonej we współpracy z NEWAG S.A. oraz innymi wiodącymi firmami i instytucjami branżowymi.
Serdecznie gratulujemy wartościowych i zaawansowanych merytorycznie projektów, zrealizowanych przy współpracy nauki z przemysłem.

 

 

Informujemy, że rozmowy kwalifikacyjne dla studentów, którzy zgłosili swoje kandydatury na specjalność INŻYNIERIA POJAZDÓW SZYNOWYCH 2020/2021, odbędą się w dniu 29 stycznia 2020 r. (środa) od godziny 11:00 w sali A420.
Przypominamy, że rekrutacja cały czas trwa - aplikacje można składać do 27.01.2020 => http://m8.mech.pk.edu.pl/IPS
 
 
 
 

Z wielką  przyjemnością informujemy, że osiągnęliśmy rekordową kwotę za przejazd w naszym symulatorze tramwaju, w ramach licytacji z okazji 28. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Zwycięzcy aukcji gratulujemy, dziękujemy i zapraszamy na przejazd.

 

 

Z wielką przyjemnością informujemy, że już po raz trzeci wystawiamy na licytację przejazd w naszym Symulatorze, w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Dwa lata temu dla dzieciaków jeździł z nami Pan Rafał, a rok temu Pan Szymon. Kto w 2020 roku pojedzie symulatorem w ramach 28-ego Finału?